View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du tenker at en "psykisk syk narkoman" bør få kjøpe og eie våpen eller våpenlignende gjenstander? Jeg må si jeg tenker snuten gjør en glimrende innsats når det kommer til akkurat denne tråden. Tenk hva som ville blitt fokuset om kameraten til ts kanskje i rusutløst psykose dreper noen med harpun og kniv og etterpå utfører et par væpnede ran med en pistollignende paint gun for å skaffe getaway cash? Det ville blitt et sirkus uten like, og etterlatte og pårørende ville gått hardt ut i media og kritisert snuten for å ikke følge opp og ikke beslaglegge våpensamlingen.
Vis hele sitatet...
Resonnementet ditt er galt av minst to årsaker.

For det første: Politiet hverken kan eller bør, nekte denne ustabile fyren å eie kjøkkenkniver, hammer og øks. Skal du nekte noen å eie potensielle drapsvåpen, så blir det fryktelig vanskelig å leve et normalt liv. Jeg vil forøvrig hevde at en skikkelig kokkekniv eller ei skarp øks er langt farligere våpen enn en crappy replica av Andúril. Dersom noen er så sprø at de faktisk ikke kan være i nærheten av noe som helst som kan brukes til vold, om det så er et stykke 2x4 eller en brostein, så kan de helt enkelt ikke bo hjemme. Da må de inn på lukka avdeling, og *der* kan du selvsagt frata de alle slike gjenstander. OBS! Denne innvendingen innebærer ikke at det nødvendigvis er galt av politiet å konfiskere knivsamlinga, bare at den begrunnelsen du her oppgir er utilstrekkelig.

Den andre feilsutningen din er at du ilegger pårørende og medias antatte reaksjoner betydning. Den tror jeg du selv ser at ikke holder. Utøvende makts modus operandi skal selvsagt ikke dikteres av den som skriker høyest i avisa! Og om vi så innretter samfunnet slik - gud forby! - så kan vi faktisk ikke vite hvordan pårørende reagerer. For min egen del hadde jeg blitt forbanna om det viste seg at en psyk person ikke fikk den hjelpen han åpenbart trengte. Jeg hadde ikke klandret politiet for å ikke konfiskere knivsamlinga hans.