View Single Post
Sitat av Sinken Vis innlegg
Jeg kan garantere deg at om noen faktisk hadde brutt lysets hastighet, så hadde det vært førstesidestoff i alle aviser landet rundt, annet enn kanskje Vårt Land.

Forklaringen er ganske avansert, og utenfor min viten, men basically går det sånn som dette:

For partikler med masse, så veier de mer jo fortere de beveger seg. Om du vil akselerere en partikkel med masse til lysets hastighet, så krevers det uendelig energi. Det går selvfølgelig ikke an, og du kan derfor ikke akselerere det til lysets hastighet.

For masseløse partikler er forklaringen litt verre, og det kan godt mulig jeg tar feil her. Men jo fortere du beveger deg, jo saktere går tiden. Når du beveger deg i lysets hastighet så stopper tiden. Jeg mener at Provo, i en av sine tråder på bruket, skriver at fra lysets sitt synspunkt, så kommer det frem i det det drar, og defor eksisterer det aldri.

Uansett, det er veldig mye teori bak. Du kan sikkert finne noen gode, korte forklaringer på YouTube. Men pass selvfølgelig på at det er noen som kan sin fysikk
Vis hele sitatet...
Tiden stopper jo ikke om du beveger deg i lysets hastighet
Kanskje din egen oppfatning av tingene rundt deg vil bli litt merkelig iom at refleksjonene av objekter reiser i samme hastighet som deg.

Og det som går igjen hos skeptikerne er at det gang på gang settes inn begrensninger som gjør alt umulig. Du sier at det kreves uendelig energi for å akselerere masse opp til lysets hastighet derfor er det da umulig for noe å ha høyere hastighet enn lyset, men hvorfor må det være masse vi prøver å øke hastigheten på?
Lyset har jo allerede lysets hastighet og det har jo fått hastigheten sin fra ett sted det også så tydeligvis eksisterer det en måte å oppnå lysets hastighet på.

Jeg blir alltid skeptisk når folk sier umulig, spesielt når så mye har vært umulig opp gjennom tiden men som allikevel har vist seg å være mulig.