View Single Post
Siden du sier det gjerne skjer ved dempet belysning og uten at du følger den med blikket har jeg sterk mistanke om hva dette kommer av.

Dette kan bli litt tunglest siden jeg kommer til å må litt inn på øyets anatomi.

Innsideveggen av øyet er kledd med netthinnen/retina. På netthinnen finnes det forskjellige fotoreseptor-celler kalt cones og rods eller på norsk tapper og staver.
Disse cellene og andre gjennom flere steg gjør lysbølgene om til elektriske signaler som vil gå gjennom synsnerven til syns-senteret i hjernen/Visual cortex, som ligger i bakhodet.

Når lyset er dempet vil du bruke mindre cones, men støtte deg mer på rods. Cones og Rods har forskjellige egenskaper.
Cones krever høyere nivå av lys, gir farge til synet og høy romlig skarphet. Dette kalles Photopic-vision.
Rods på sin side er ansvarlig ved lav belysning, da ikke cones er like effektive og gir det som kalles Scotopic-vision.


For at både Rods og Cones skal kunne sende videre til Visual cortex i bakhodet, må den bruke informasjonen fra rods og cones å omgjøre det til nervesignal. Dette gjøres via en slags "mellommann" en bipolarcelle. Denne cellen har en synapse på begge sider.
Slik at rods og cones får gitt signal videre via bipolarcellene til en gangliacelle. En gangliacelle er en nervecelle å har en hale/axon som den kan sende signalet igjennom til mottaksted ved hjelp av aksjonspotensialet Alle disse halene fra gangliacellene samblet i en bundt for hvert øye er hva vi kaller har dem optiske-nerven eller synsnerven.

Rods samhandler gjerne i en ratio på flere hundre per gangliacelle.
Cones kan samhandle med gangliaceller slik at de får en gangliacelle for seg selv.
Dette gjør at Rods ikke klarer å gi like nøyaktig informasjon om hvor hånden din faktisk befinner seg.
Når du fokuserer veldig direkte på noe, vil lyset konsentres mot lite punkt i netthinnen kalt fovea. Der er det tettpakket cones.


Du kan gjerne ta en tusj å lage en prikk på hånden som du fokuser på heletiden imens du gjør bevegelsene ved lyset på.

La til en link her med en 2min video som muligens gjøre selve anatologien litt lettere å forstå.
https://www.youtube.com/watch?v=fZDAwXh54is