View Single Post
Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
Grunnen til at jeg ønsker en slik diskusjon er for å prøve å forstå motivasjonen og grunnen til at jordens befolkning i så stor grad er preget av noe så uhåndgripelig og abstrakt som religion.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har oppfattet, så har det vært et betydelig seleksjonstrykk for å danne religion. Da religioner oftest minsker stress, da dem tror på noen større enn seg, som styrer og herjer. Og tidlig i menneskets historie må vi vel si, at var det noe vi hadde nok av, så var det stress! Sammen med at de brukte guder, til å forklare observerte fenomener de ikke kunne forklare ellers. Og dette er faktisk noe som skjer i dag!..



Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
Problemet med slike diskusjoner er at det for mange er veldig personlig og privat. Allikevel håper jeg av hele mitt hjerte at noen med en sterk religiøs overbevisning vil komme frem og argumentere i mot meg på en saklig måte, samtidig som den/disse personene har evne til å anerkjenne mine argumenter på en rettferdig måte.
Vis hele sitatet...
Jeg mener problemet er, at en del mener at TRO trumfer VITEN, selv om vi har aller så mye data på at viten stemmer!..



Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
- Er evolusjon et faktum, eller heller du mer mot et kreativt design skapt av en form for høyere makt?
Vis hele sitatet...
For å si det slik:
-Er det et faktum at jorden er universets sentrum, og at alle andre himmellegemer går i bane rundt jorden?
-Er det et faktum, at stjerneskudd da er stjerner som faller imot jorden?
-Er det et faktum at jorden er flat?
-Er det et faktum at Eva ble dannet av Adams ribbein? Så alle mannfolk mangler et ribbein nederst på den ene siden?
-Er det et faktum at alle stammer fra Adam og Eva?
-Er det et faktum at syndefloden kom og utryddet alle individer, bortsett fra dem i Noas ark? Hvis så, hvor har det blitt av alt dette vannet?!!?
-Er det et faktum at jorden ble skapt på 6 dager, og den 7ende var det hvilepause, og at dette skjedde for ca. 6000 år siden?

For alt dette står jo ganske bastant i bibelen! Eller? Kan dere nevne ett av mine punkter, som ikke er motbevist? Det med evolusjon og kreasjonisme kommer i akkurat den samme kategorien. Så det å benekte evolusjon, er som å sitte i en romkapsel i bane rundt jorda, og si at jorda er flat! Så mange solide bevis har vi på, at evolusjonsteorien stemmer! Og mye annet innen religion og tro står for fall i fremtiden! Har jeg fått vist mitt poeng?

Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
- Er det mulig å kommunisere med en eventuell høyere makt?
Vis hele sitatet...
Hvis så, så venter det ei seng på et eller annet sykehus...

Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
- Liv etter døden?
Vis hele sitatet...
Vi har ingen beviser på det! Noen av de bevisene vi har, peker heller mot det motsatte...