View Single Post
Sitat av CharterSvein Vis innlegg
Om narkomane ikke får nav penger med mindre de er i arbeid tror jeg er det beste for dem.
De vil fortsatt få husly og mat, men staten må tilrettelegge for at arbeidsplasser kan tilby narkomane såkalte "drittjobber".
Jobbene Kan være skrubbing av gulv og do, fabrikkarbeid, plukke søppel, maling og lignende. Staten bør støtte arbeidsgiver så rusmisbrukerne som er flinke får ganske høy lønning.
Alle rusmisbrukere bør ha tilbud til en jobb. Og ikke en krone skal gå til de som takker nei til jobbtilbudet. Med mindre de er gamle eller sitter i rullestol
Det Kan ikke være mange land narkomane får mer. Men de er neppe istand til å se den selv. Dette er ikke kritikk av narkomane, men staten.
Nå høres det ut som jeg bagatelliserer rusmisbruk. Det er alvorlig og alt for mange overdoser. Må si jeg ikke vet så alt for mye, og det Kan være det er totalt urealistisk at de skal takle mer ansvar.
Men virker som mange alkoholikere og gambling avhengige klarer å holde på en jobb. Hvorfor er det så akseptert at når noen misbruket noe ulovlig er de plutselig ikke i stand til å ha mer ansvar enn et lite barn?
Hva tenker dere om at narkomane må pushes til å jobbe? Gjør vi dem en bjørnetjenste? Er Dette bare urealistisk vas?
Vis hele sitatet...
Sikkert godt ment ja, men her er det mye å ta tak i...

Dette er din utopi?
Hvordan skal vi løse dette rent praktisk? Skal vi gi narkomane matrasjoner eller ha egne boenheter for mer eller mindre umyndiggjorte narkomane? Har du ikke har tenkt på konsekvensene det vil få for resten av samfunnet å kutte pengestrømmen til alle narkomane som ikke er i jobb? Virker heroinist som noen som stopper den dagen det blir noe kødd med NAV og se ikke får penger? Mange har allerede store tillitsproblemer og sterkt har mot samfunnet...

Staten støtte arbeidsgivere i å ansette narkomane, og at alle skal i jobb. Fin tanke, men praksis... Hvordan skal staten støtte? Hvem skal bestemme at en narkoman i jobb er flink og fortjener "ganske høy lønning"? Jeg ser problemene på din utopiske drømmeverden lyser opp som flammene i hælvette allerede(the road to hell is made by good intentions). Makt - tillit - utnyttelse. På lik linje med de som allerede har vært i fast jobb for bittelitt over minste satsen fra nav i flere år og aldri før fast jobb kommer alle smutthull til å bli utnyttet av kyniske arbeidsgivere og regnskapsførere

Så hvis du slenger denne idéen på bordet(som jeg absolutt skjønner hvor kommer ifra) så vil jeg ha flere løsninger. Det hjelper jo ikke å si "jobb til alle narkomane" og knipse med fingrene. Jeg mener jo jobb til alle, er jo mange som ikke er narkomane som sliter med å komme seg i jobb.

Du skjønner litt av greia med at gamblere og alkoholikere i større grad holder på en jobb er at de ikke blir stigmatisert og utstøtt på samme måte. Dette har jeg seriøst vært opptatt siden jeg var bitteliten fordi jeg ikke syntes de blir behandlet godt eller riktig i det hele tatt. Mangel på jobbtilbud og behandling er slik jeg ser det, på grunn av manglende forståelse for situasjonen. Om de først skulle få en jobb, så er det mest sannsynlig en skikkelig drittjobb, så du har jo fått vilja di der, men psyken til denne personen som allerede har blitt kriminalisert og stigmatisert kan være en helt egen greie og de kan være veldig annerledes skrudd sammen enn alle andre der og det vil fort møtes med stor skepsis og mye hælvettes plappring, lange stygge blikk og en helt spesiell form for ukoselig særbehandling. Da er det ekstra kult at de allerede er på bunnen og har "drittjobben", og sjansen for tilbakefall vil være høy.

Over til arbeidsgivers side... Arbeidsgiver tenker på driften, penger, og i noen tilfeller resten av personalet. Narkotika fører også ofte med seg en spredningsfare og et helt eget miljø. Det er svært få arbeidsgivere som vil gå med på dette, og ingen kan tvinges til å ansette. Her har du store utfordringer med å løse dette i praksis. Først må vi jo få med arbeidsledigheten betraktelig l det store og hele bildet om vi liksom skal stille krav om at alle narkomane må i jobb.

Dessuten er de ikke narkomane fordi de ikke jobber, så jeg er litt spent på å høre hvordan du skal hjelpe folk bortsett fra å gi de en drittjobb de MÅ gå til, ellers blir det statelige sanksjoner, nok en gang lurer jeg på hvem som skal dømme noen som narkoman i NAV systemet og hvor lenge dette stempelet skal henge ved personene. Det er jo allerede ille nok, og de fleste narkomane er ikke narkomane fordi folk har dullet for mye med de... Så utgangspunktet ditt om at narkomane er folk som må dulles mindre med og få fast jobb er rett og slett veldig bakstreversk og tankerekken mangler totalt alle former for praktiske løsninger, men tydeliggjør fordommene og stigmatiseringen samfunnet forøvrig har på generell basis.