View Single Post
Sitat av 3mma Vis innlegg
Altså. Man bestemmer jo selv hva man vil. Det er jo ingen som sier at du MÅ være arbeidsledig eller MÅ jobbe i en jobb man hater.

Eller omgås mennesker man genuint ikke liker.

«Lettere sagt enn gjort» å komme seg ut av en «downward spiral» i livet, men det handler om å bygge stein på stein.

For å komme i gang, kan det jo være lurt å småfantsere og visualisere litt om hvordan man faktisk vil ha det.

I stedet for å gnage på hvor dritt alt er.

Det er alltid bedre å fokusere på det man ønsker å oppnå, enn å fokusere på det man ikke vil.
Vis hele sitatet...

Som et generelt råd i livet vil jeg si at jeg er enig. For ts i hans situasjon tenker jeg at det er faktisk ikke mulig at visualisering og positiv tenking alene vil løse det han står i det. Det handler ikke om å flytte fokus, fordi det er så grunnleggende psykiske mekanismer som er berørt. Og livet lærer jo, dermed vil det kunne være mer eller mindre rasjonelle situasjoner som utløser problemer for ts. Det kan være konkrete og håndfaste ting, som lukter, lyder, bestemte farger osv. Ting det er mulig å se å passer inn i et mønster eller det kan være ting som er så subtile at ts ikke på egenhånd vil skjønne at enkelte ting er triggere som vil sette igang hele kroppens alarmfunksjon.

Når den trigges ofte nok så er det ikke krefter igjen, eller nok mental kapasitet til å flytte fokus. For kropp og sinn er opptatt med å overleve. Det har plutselig fått topp prioritet og visualisering blir da lite viktig for reptilhjernen.

For ptstd ogcptsd spesielt så er behandling nøkkelen til et bedre liv. Som i mange psykiske lidelser. "Mind games" som visualisering og positivtenking kan godt være noe en gjør i tillegg, men det alene vil nok sjeldent være nok til å få det livet en egentlig ønsker seg.