Tråd: hjemløs katt
View Single Post
Ja, og?

Det at du synes det er «far out» å selv måtte stimulere kjæledyret med lek og trim er ikke noe annet et rent følelsesargument tuftet på skepsis for det som er nytt/fremmed.

Du sammenlikner katt i bånd med hund i veske?
Er det ikke bedre å sammenlikne et katt i bånd/luftegård med en hund i bånd/luftegård? Siden det er det samme og ikke to forskjellige ting?

Jeg synes katter er flotte dyr, men
a) jeg (og nå du) vet hvilke konsekvenser utekatter har for lokale økosystem, og
b) jeg har ikke tid, plass, økonomi eller et ønske om å holde katten inne.

Løsningen, jeg har ikke katt.

Folk må ha så mange utekatter de bare vil, men hvis argumentet for er at det er dyreplageri å holde den inne, vel... hvorfor er ikke denne holdningen overført til andre kjæledyr og husdyr? Hunder, undulater, marsvin, gris, ildere, fisk, whatever. Hvorfor er akkurat katten unntaket? Dette er ikke et retorisk spørsmål, jeg er genuint nysgjerrig.

Synes du det er like «far out» at vi har båndtvang på et dyr som kan løpe milevis i timevis hver dag innenfor territorier på størrelse med en middels stor norsk kommune også?

Hovedgrunnen til dét, er fordi hunder har et mye større skadepotensial når det kommer til oss mennesker og våre husdyr. Holdt vi kattedyr på størrelse med sledehunder, hadde vi nok ikke synes det var like «far out».

Uansett, beklager Eraser hvis dette var en avsporing. Håper du finner en løsning på situasjonen din.