Tråd: hjemløs katt
View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Folk overvurderer hvor tøffe katter er. De er ikke tilpasset å leve ute i et norsk klima, og skal passes på. Det der er sånn folk sier for å rettferdiggjøre at de reiser fra katten sin uten tilsyn i to uker, eller bare dumper den når de blir lei.
Vis hele sitatet...
Her hevder du at katter ikke er så tøffe, at de ikke er tilpasset et norsk klima og at de skal passes på. Du hevder at de som sier noe annet er slike som dumper katten når det passer dem.
Det er en stråmann. Det er ingen her som argumenterer for at man skal reise fra katten i to uker eller dumpe den.

I mitt svar prøver jeg å reflektere rundt kattenes historie i Norge. Hvordan katter har hatt det i Norge gjennom de foregående århundrer er relevant i forhold til hva kattene har tilpasset seg til.

Sitat av *pi Vis innlegg
Hvordan folk behandlet husdyr for 200 år siden er kanskje ikke en skuddsikker oppskrift på godt dyrehold.
Vis hele sitatet...
Dette er også en stråmann. Jeg snakker ikke om hva som er godt dyrehold, jeg snakker om hva katter er tilpasset til.

Katters tilpasning strekker seg langt utenfor et liv med tilgang på oppvarmede hus, kattemat og jevnlige turer til veterinær.

Og det at jeg hevder dette, betyr ikke at jeg forsvarer at dårlig behandling av dyr.

Aha, snakkebobleikonet. Takk