View Single Post
Jeg vet ikke om du har krydder eller ikke, men jeg går ut ifra at du i alle fall har pepper og salt, enda bedre hvis du har cayennepepper/chillikrydder og spisskummen.
Det koster ikke all verden for krydder da du som oftest har de lenge, og div. asiatiske sjapper selger ofte store poser for en billig pris - og tro meg, du sparer både penger og får mye bedre mat med og lage ting fra "bunnen av".

En rett som er veldig billig, med mye næring og som jeg i alle fall synes smaker godt er shakshoka. Dette er vel dog mer "min versjon".


- finhakk en eller flere store løker (løk i løsvekt er billig), brun i pannen.

- Begynn og koke opp litt ris (Kjøp deg 5kg poser, 100-200kr. Den har du av lenge!)

- Tilsett en boks med hakkede tomater i stekepannen (koster 2.50 for den som er billigst og best i test)

- smak til med krydder (salt, litt sukker, pepper, spisskumin.. w/e floats your boat) og la endel av vannet i tomatene dampe vekk. 5-10 min på medium/høy varme slik at tomatene får en god smak.

- Ta en spiseskje og blott stekepannen på ulike punkter, så heller du valgfritt antall egg ned i "hullene". La steke på medium/lav varme, helst med lokk til eggene blir ferdigstekte, jeg liker de med litt myk plomme ~ 10-20 min. Selvsagt kjøper du de billigste eggene som er og oppdrive, jeg bruker 3-4.


Kjapt og enkelt, og ikke minst billig. Det blir en god del mat hvis du følger denne oppskriften, så voila; middag og lunsj i alle fall for en dag, minst!
Sist endret av Tihi; 18. november 2015 kl. 00:07.