View Single Post
Først må jeg bare si at du er heldig som er i en posisjon der du kan lage ditt eget brygg!

Fattern har ei nesten lik kolonne som lager rundt 94% noe som jeg synes er bra nok. Når det er sagt så er det vel "føreren" som avgjør resultatet og ikke kolonna.

Du har sikkert fått videreført litt kunnskaper via trøndergener så du har sikkert god peiling.
Om satsen står i 18 eller 25 grader under fermenteringen har svært lite å si, det er derimot etter den er ferdig å gjære at den gjerne skal stå så kaldt som mulig. Dette er for å la gjæren falle til bunnen, og jo kaldere/lenger du lar den stå i ro jo renere vil spriten bli(innen rimerlighetens grenser seff)

Og når det gjelder selve destilleringen så vil jeg anbefale å stille inn så du får 1-2 drypp i skundet. Da fikk jeg best resultater iallefall. De første 1-2 dl du får ved hver kjøring kaster du/heller i neste sats. Ellers er det bra at du tar renhold seriøst! Det er dessverre endel hjemmebryggere som er for dårlige med renholdet, og får svineri i f.eks satsen.

Jeg ser du bruker kullfilter mot lukta på satsen? Har du tenkt å rense spriten i kull etterpå?


Tålmodighet er en dyd og hastverk er lastverk!