View Single Post
Jeg er kanskje et litt sært tilfelle, men jeg fikk 2'ere og 3'ere i matte gjennom ungdomsskolen, fikk såvidt en 3'er i P-matte første halvår på VGS og fikk så den geniale ideen at jeg skulle skifte over til T-matte! Kontaktlæreren min lo nærmest av meg, men ga meg en sjanse til å ta igjen pensumet den juleferien. Det gjorde jeg og fulgte videre på med R1, R2, X-matte, alle realfagene og første års matte på universitetet i omtrent samme jafs. Nå sitter jeg mange år etterpå med en doktorgrad i matematikk og jobber med utvikling. Så alt er mulig! Du vil sannsynligvis måtte jobbe litt mer og litt hardere med det dårlige grunnlaget du har nå, men R1 er ikke så vanskelig.

Spørsmålet er vel mer hvor motivert du er til dette? Hvorfor vil du studere informatikk? Generelt inngår det noe grunnleggende matematikk under studiene, men ikke voldsomme greier. Litt kalkulus, diskret matematikk, lineær algebra, logiske metoder, statistikk og så videre kanskje. Det varierer avhengig av studieretning, noen har mer og andre har svært lite, men et par kurs må du i hvert fall forvente å grisle deg gjennom. Hvis du virkelig vil studere informatikk så ville jeg ikke latt den litt skumle matten skremme deg for mye. Det er mange informatikkstudenter som sliter litt med matten (jeg har undervist dem, og det var ikke alltid lett). Du trenger ikke nødvendigvis ha vanvittig teft for matematikk for å lykkes med programmering hvis det er det du virkelig vil, men det kan sikkert hjelpe litt her og der med å gjøre din tanke skarpere. Problemene du møter på under studiene og i arbeidslivet etterpå kan gjerne strekke litt på hjernemuskulaturen! Ute i bransjen er det også mye variasjon i hva slags kvalifikasjoner, ferdigheter og bakgrunn som kreves for diverse jobber.

Nei, er du interessert i å programmere datamaskiner så hopp i det og se hvor det bringer hen! Kjøp, stjel, lån eller få en bok og sett deg ned med R1 og smak litt på det. Meld deg opp, prøv!
Sist endret av Sky; 5. mai 2021 kl. 00:18.