View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Teknisk analyse er vel mer voodoo enn noe annet?

Hvis man skal drive med aksjer og ha håp om avkastning tenker jeg at langsiktig investering er bedre. Markedet trender gjerne oppover, så å kjøpe seg inn i kvalitetsselskaper og bare sitte på aksjene i mange år, vil være en god mulighet for god avkastning over tid.

De fleste som driver med aktiv trading, taper på det.
Vis hele sitatet...
Teknisk analyse er nok ikke BARE tull, men jeg føler det blir håpløst å gå inn i markedet som amatør og tro man kan tjene masse penger ved å følge disse prinsippene.
Hadde det vært så enkelt, hadde alle gjort det, og da hadde det ikke virket.

Er helt enig i det du skriver, som amatør må man bare bruke tiden det tar. "Time in the market beats timing the market" og alt det der.
Kjøp globale indeksfond. Men vær obs på at disse blir påvirket av valuttaen så hvis man ikke vil ha det hengende over seg så kan man også gå for oslobørs indeks.

Folkeopplysningen hadde en episode en stund tilbake der investeringer ble styrt av kuers random avføringsmønstre, Sophie Elise og en annen blogger, og et par proffe forvaltere.
Tror de proffe kom på sisteplass?
Poenget er at det er veldig veldig mye flaks involvert i aksjehande. Mer enn man ønsker å tro.
Og profesjonelle fond med høy forvaltningskostnader klarer i de fleste av tilfellene å ikke slå indeksfond.

Hvordan i helvete skal da vi som er amatører klare det? Er ikke det litt vel ambisiøst?

Jeg har 75% i norsk indeks og 25% i global indeks, så får tiden gi avkastnining.
Renters rente er veldig sterkt på sikt.
Investerer du 200.000 i et fond med gjennomsnittelig vekst på 10% når du er 20 år så vil du ha over 4 millioner når du er 52 år.