View Single Post
For å svare litt på mitt eget spørsmål om stemming:
Nordnet trader aksjer via Nordnet AB som igjen er koblet mot Citibank i New York. Citibank er depository bank, og navnet på eier av aksjen der er "Nordnet AB". Nordnet støtter ikke stemming i USA, og har ikke planer om å gjøre det.

Pareto Securities AS støtter ikke stemming, og bruker DNB som mellomledd for trading.

DNB bruker Citibank i New York. DNB støtter stemming via Corporate Actions avdelingen sin, men det koster 2000 NOK fordi det er mye manuelt arbeid. Det har visst vært mange som har ringt Corporate Actions fordi de var redd aksjene ble lånt ut, men det var bare tull kunne de fortelle meg. Hun som tok telefonen var redd for at Gamestop skulle gå konkurs eller noe, det sa jeg sannsynligvis ikke kom til å skje, nå som de har klart å selge 3.5 millioner aksjer uten å påvirke prisen nevneverdig, og samlet litt over 550 millioner USD de siste ukene. DNB jobber med saken sier hun, med å gjøre stemming lettere / automatisert.

Jeg ringte så Saxo Bank i Danmark; de viser seg å støtte stemming og det koster 30 EUR i "subscription", samt 5 EUR per stemme, jeg antar det er stemme og ikke stemme-per-aksje, håper iallefall.

Interactive Brokers støtter stemming ser det ut som, men de er en "vanskelig å komme fram til fra Norge megler", med rar bankbetaling til JP Morgan, New York. De er iallefall spredd utover hele verden, så rimelig globale folk.

Jeg er nå i prosessen med å finne ut av mulighetene for å flytte aksjer fra Nordnet til Saxo Bank, og jeg kommer nok til slutt å havne på en så seriøs megler som mulig, med støtte for alt av finurligheter som en aksjonær ville ha hatt nytte av. Men, det kan også høres ut som at aksjene må ha vært på konto ved Recall Date, sa hun som jobbet i DNB, som var 15. April 2021 for Gamestop. Det gikk ikke an å spore eierskapet og dato bakover mot Nordnet.

Så - for meg ser det ut som et lite hav av meglere som egentlig bare er et slags interface til mellomledd i USA, og om du er beneficiary owner på aksjen eller ei er litt uvisst - for meg kan det fort se ut som at Citibank er Owner, og at Nordnet er Beneficiary Owner. Nordnet stemmer ikke sier de.

Jeg har også lyst å finne en megler som gjør det mulig å route ordre til https://iextrading.com/ og ikke via andre som kanskje heller ville sendt ordre til en dark pool eller lignende. Hvis noen vet om noen, gjerne si ifra. Jeg skal grave på Saxo Bank og se hva de får til.

Det burde vært en svær oversikt over alle meglere i hele verden, hva de støtter og hvordan de jobber mot markedene.

Ellers er jeg i samme tanke som BeardedFreak:
Men på generell basis er jeg skeptisk til nok, usd, euro osv for tiden, da jeg personlig tror vi står foran en massiv økonomisk smell i relativt nær fremtid.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det vil bli noe av episke proposjoner denne gangen, med stortrykking av USD pga Corona, redusert handel og forbruk pga Corona, folk uten jobber pga Corona, og fortsatt børs som stiger til nye høyder daglig. Jeg ville vært forsiktig med pensjonssparingen om det er aksjefond, men jeg har ikke tenkt helt på hvor jeg ville plassert den i kommende perioden som et alternativ. Ikke at jeg har så mye pensjonssparing så langt. Men er det en ting Gamestop har lært meg, så er det "buy the dip", "hodl" og å ha litt penger klar til å kjøpe seg opp i en eventuell dip, og en ide om hva man eventuelt vil gå med på lang sikt. Og ikke naked short aksjer...

Jeg tror cryptomarkedet holdes oppe av samme stimuli som børsen, så jeg vil ikke påstå at det er en safe haven selvom jeg har FOMOet litt der som jeg forventer å bli utradert på et tidspunkt - til tross for at underliggende teknologi vil være en viktig del av fremtiden. Kan jo være at folk flytter penger over til crypto når markedet tanker.

Så var det obligasjoner i USA - noe som også har ramlet litt ut av Gamestop-følgingen er at "bonds" i USA virker råtne, nøyaktig hvorfor husker jeg ikke, men antar det også er koblet til trykking av penger og "neida, ikke noe inflasjon her"-tanken. Så er det kanskje dit man flytter penger når markedet går til skogs, og potensielt mister pensjonssparingen sin om man har valgt feil forvalter. Jeg vet ikke. Kjøp land, dyrk jord, spis mat. Uansett, hold deg fast, de neste 6-24 månedene tror jeg blir spennende, og for de med penger på rett plass og rett risikoapetitt, god business. En "double whammy" med Covid, styringsrenter som må opp, mislighold av gjeld og i tillegg et marked som ser boblete ut. I mellomtiden kan GME se ut som en hedge mot resten av markedet med negativ korrelasjon med markedet.