View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Ex-opiat Vis innlegg
Hei ts. Du kan selvføleglig søk LAR behandling og gjøre dette igjenom fastlege som henviser deg vidre til spesialisthelsetjenesten som LAR er under.

Viktig å tenke på er at du har god dokumentasjon over misbruket ditt fra forskjellige instanser. Dette kan være:
Beslag og arrestasjoner hvor politet har tatt deg med opiater/morfin/heroin/sub/metadon.
Fra helsevesenet: overdoser/rusbehandlinger/sykehus opphold pågrunn av misbruk. Bom skudd/ absesser eller lignede behandliger.

Verdt å tenke på er at LARbehandling er et helvette å være i om du ikke tenker på å bli rusfri eller endre livssituasjon for da blir bare møtene og urinprøver å henting av medisiner en belastning.

Medisiner i LAR:
Suboxone er kanskje den letteste medisinen og få i lar. Og er også førstevalget di ønsker flest skal stå på. Dette gjør også at man får mindre strenge henteordninger. Grunnen er nok pågrunn av naloxonen suboxonen innholder. Som vil motvirke overdoser om den injiseres. Men den kan like fint skytes som alt annent lar medikament.

Subotex. Litt vanskeligere å få pågrunn av etterspørselen på gata. Reddsel for vidresalg og misbruk. Men en medisin di ofte gir til stabile pasienter som har god rusmestring å reine urinprøver.

Metadon kanskje den strengeste med tanke på utdeling. Og er nok den som blir gitt minst ut idag. Og ofte bare til dem tyngste rusmisbrukerne. Med strenge hente ordninger!
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar. Glemte nevne i innlegget at jeg ikke har vært noen særlig tung rusmisbruker (i forhold til hva man gjerne anser som «normalt»):
- ikke brukt sprøyter
- holdt meg til minste dose på det jeg har hatt, men også tatt mer dersom jeg har hatt mulighet. Minste døgndose på sub - 1-2 MG, oxy - 20-120 MG (utviklet fort toleranse).
- ikke vært innlagt på institusjon.

Er nå gått en uke siden jeg igjen er i gang med å slutte cold turkey. Har flere ganger sluttet, den mest vellykkede gangen brukte jeg xanor og GHB (alri igjen - for et ekkelt stoff).

Denne gang bruker jeg maks 2 MG rivotril i døgnet, kun til nød (er avhengig av benzo og, men abstinensene jeg får av dem er 100 ganger verre enn andre abstinenser jeg har vært i gjennom. Ellers har jeg noe neurontin som muligens hjelper litt på psyken og søvnen. Mye kjederøyking, alkohol når jeg virkelig kjeder meg.

Det psykiske har bedret seg betraktelig, og fikk til og med sove greit i natt uten inntak av benzo. Smerter/angst i magen er nesten ikke tilstedeværende, men jeg fryser som er helvete når jeg våkner - og de første påfølgende timene.

Håper det er mulig å slutte denne gangen... Det at det psykiske er så mye bedre idag motiverer meg. Sub frister faktisk ikke idag, og jeg har hatt et konstant sug de siste dagene.

Med tanke på frysningene/kaldsvettingen vet jeg av egen erfaring at det kan ta en del uker før det har stabilisert seg. Selvfølgelig også dette med suget etter dop.

Å få tak i noe relativt milde smertelindrende medikamenter som hostesaft eller Paralgin forte - er det idiotisk? Ønsker jo en pause fra denne influensaaktige tilstanden, slik at jeg kan konsentrere meg om ting jeg er nødt å gjøre.

Ble et langt innlegg, men noen som har noen tips? Da spesielt frysninger om dagen/svettebyger om natten som er det mest fremtredende symptomet.