View Single Post
Det er som tidligere nevnt av både meg selv og andre problematiske doktriner i islam som må tas tak i. Dette er viktig å snakke om, for vi kan ikke la fascistene ha monopol på sannheten.

Når dette er sagt, er det like viktig å ikke bidra til ytterligere polarisering og radikalisering ved å mistenkeliggjøre muslimer på generell basis. Vi er nødt til å støtte opp om moderate muslimer som tør å ta et oppgjør med middelalderske verdenssyn. Et fatalistisk, apokalyptisk syn på fremtiden med islam i Europa blir fort en selvoppfyllende profeti.

Det vi må gjøre er å støtte opp om ærlige moderate muslimer som tør å ta debatten uten å glatte over realitetene, og inkludere muslimer så mye som mulig.

Samtidig må man ikke være blind for det faktum at Det muslimske brorskap har hundrevis av underorganisasjoner, mange av dem "moderate" og/eller basert på veldedighet, som har som underliggende agenda å infiltrere og islamisere Europa på ikkevoldelig vis. Dette er folk som ønsker Sharia, inkl. Hudud-straffene, men uten å bruke terror som virkemiddel.

Anbefaler alle å se The Third Jihad, laget av en moderat muslim som ikke er redd for å ta et oppgjør med de problematiske sidene av islam.

Edit: Men ha i bakhodet at filmen er noe ensidig i sin tilnærming. Det er viktig å innta informasjon fra et bredt spekter av kilder for å få et overblikk over situasjonen.

PS. For de som knytter dette spesifikt til flyktningsstrømmen som skyller innover Europa for tiden, anbefaler jeg denne oversikten over IS-propaganda som fordømmer utvandring til Europa på Jihadology.net.

Bloggen Jihadology er drevet av Aaron Zelin, en av verdens fremste forskere og eksperter på jihadisme generelt, og IS spesielt. Den er i utgangspunktet et historisk arkiv med jihadist-propaganda, med en og annen artikkel innimellom. Men Zelin er også en relativt aktiv foredragsholder o.l., og jeg anbefaler å sjekke ham ut på Youtube.

Jihadology-podcasten er også svært informativ.
Sist endret av zeuber; 15. november 2015 kl. 01:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.