View Single Post
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Selv er jeg faktisk usikker på hvordan jeg ville ha reagert dersom en av mine kamerater hadde avslørt pedofile tendenser. Rent objektivt skulle jeg ønske at vedkommende hadde fått hjelp og støtte til å fortsatt holde seg på matta, men ville jeg klart å forholde meg til det med menneskelighet og empati? Det føles virkelig ikke slik, men Dialogisk hevder å klare det i yrkessammenheng. Kanskje de fleste faktisk kan klare det hvis de bare vil? Nå er arbeidsoppgaver en sterk motivasjon til å gjøre ting man ellers ikke er komfortabel med, og et slikt arbeid er neppe for alle. Men det er absolutt et interessant innspill.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er en ganske annen ting å forholde seg til mennesker i yrkessammenheng enn på et privat plan. Jeg har også hatt med pedofile overgripere og andre overgripere å gjøre i yrkessammenheng og fant det overraskende lett. Da møter man dem typisk i en veldig sårbar situasjon, der det er nesten umulig å ikke føle empati for mennesket. Med en gang du har egne følelser investert i relasjonen er det noe helt annet. Jeg tror for eksempel (uten sammenligning forøvrig) de fleste pedagoger vil være enig i at det er mye lettere å ikke klikke på elever som trasser enn på egne barn.
Vis hele sitatet...
Jeg har også møtt pedofile forbrytere i yrkessammenheng. Det er virkelig veldig enkelt å forholde seg til dem når rammene for interaksjonen er gitt. En pedofil venn ville vært vanskligere for min del, kanskje nettopp fordi det ville være nødvendig å etablere nye rammer. Vedkommende kunne aldri få omgås med mine mindreårige slektninger, eller på noen som helst måte ha en tillitsrolle overfor disse. Jeg ville ikke vært komfortabel ellers. Samtidig, å risikere å såre og støte bort noen jeg er glad i er fryktelig ekkelt. Overlever ens relasjon virkelig noe slikt, og er det verdt det for alle parter å forsøke?
Sist endret av Mullah; 25. august 2020 kl. 17:57.