View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du flytter målet altså? Legg merke til at din opprinnelige påstand var at antidepressiva ikke har noe som helst effekt på de som ikke er deprimerte. Jeg tok ett spesifikt medikament som et eksempel og motbeviste påstanden din. Jeg sa ingenting om at man fikk noe lykkefølelse, jeg sa at man vil få høyere nivå av serotonin og at medikamentet ikke gjør noe forskjellig på farmakinetisk nivå i hjernen til noen som er deprimert kontra ikke. Det er ikke synonymt med å få noe lykkefølelse å ha høyere nivå av serotonin, da det regulerer ganske mange andre ting enn humør.

Jeg var selv yngre og dummere enn jeg er nå og tok endel SSRI piller som en kompis hadde stjelt fra et familiemedlem (ja han var en drittsekk, og ja vi var dumme, men det er over 20 år siden nå) og jeg merket absolutt en endret tilstand innen en time eller to etter vi tok de. Jeg vil ikke beskrive opplevelsen som behagelig eller noe økt lykke, men å påstå at det ikke skjedde noe er feil.
Vis hele sitatet...
Flytter ikke målet men innser at jeg forholdt meg feil til spørsmålet i tråden. Jeg oppfattet at trådstarter lurte på om man ble "lykkelig" av å ta det og svarte på det, for det gir overhodet ingen lykkerus eller noen effekt som kan sammenlignes med det. Det har vært et misforstått problem særlig i USA hvor antidepressiva blir kalt happy pills at folk tror det gir en lykkerus. Denne myten er også lett å tro på her når mange omtaler medikamentene som lykkepiller. Det er en helt misforstått betegnelse og som også helsepersonell er sterkt i mot at man bruker. Poenget mitt var at antidepressiva er en medisin som bare de som faktisk er deprimerte kan få positivt utbytte av, og ikke noe som gjør en frisk person ekstra glad.

Naturligvis skjer det et eller annet i hodet, det gjør det også for de som tar quietapin for søvn, men siden disse opprinnelig er for psykose så er det ikke sånn at en som ikke har den kjemiske forstyrrelsen som er årsak til psykose vil merke den antipsykotiske effekten og samme greia blir det for antidepressiva. Det var det som var poenget mitt.