View Single Post
Denne tråden (se: link) er ett strålende eksempel på noe som jeg har sett skjedd mer og mer de siste årene her på freak, og jeg har i lang tid hatt lyst til å ta dette opp.

Link: "Fortsatt fjern, 4 dager etter hasjrøyking"

Trådstarter og hans problemstilling blir totalt sidelagt etter ett utsagn der han sier "Jeg føler som jeg har lavere IQ", der dere nå begynner å diskutere hvor vidt cannabis bidrar til lavere IQ eller ikke. Jeg tror alle skjønte hva trådstarter mente, ikke riktignok at han trodde han hadde fått lavere IQ, men at han føler seg sløvere, kanskje kortere hukommelse, svekket kognitive egenskaper, og lurer derfor på om dette er normalt etter så lang tid etter å ha røyket, og hvor lang tid dette kan holde på og hvordan man kan komme tilbake til den normale oppegående jeg.

Han fikk vel to-tre svar i starten, men så har mer eller mindre de resterende sidene handlet om debatten om cannabis forårsaker lavere IQ, der mange av innleggende er korte, upresise og uten kontekst. Dette blir ikke bare problematisk for trådstarter som ikke får noen fornuftige svar på det han tydeligvis er preget over. Men også for freak i seg selv fordi det har oppstått en dårlig kultur her inne som gjør det nesten umulig å ha en tråd som ikke går off-topic, og som inneholder mange poster med kvalitet, kontekst med utfyllende og presise svar.

I en tid som nå, der freak har vokst seg veldig stor, og har mange nye unge medlemmer, så er dette viktig å ha dette i bakhodet. Jeg mener ikke at alle svar skal være lange og kunne ha vært postet i akademiske tekster, men det er viktig å opprettholde en viss standard på ett hvilket og helst forum, men da særlig ett som freak der vi deler mange synspunkter mange andre i samfunnet ikke deler. Det er viktig å sende ut presis og strukturert informasjon til de som bruker freak. Men også vise samfunnet at vi her på freak deler informasjon om rusmidler, pyroteknikk på en fornuftig, ansvarsfull og voksen måte.

Håper ikke jeg høres ut som en gammel grinebiter, for jeg er hverken gammel eller grinebiter. Jeg er naturligvis bare bekymret, og ønsker å ta vare på ett freak som har eksistert i lang tid nå, så dette samfunnet vi har her i dag ikke forsvinner. Jeg ønsker å formidle hvor jeg syntes freak står den dag i dag, og hva jeg mener vi må gjøre for å endre denne retningen. Og forhåpentligvis å gi en liten tankevekker før dere poster en ny post, eller en ny tråd.

Takk