View Single Post
Sitat av HillaryClinton Vis innlegg
- Hvor lang tid bruker politiet vanligvis på slike saker?
- Hva er ca omkostningene av å måtte føre en slik "fillesak" for retten?
- Hva skjer hvis jeg får tilbake førerkortet mitt etter disse tre ukene?
- Finnes det noen andre muligheter for å gjøre dette mest mulig skånsomt?
Vis hele sitatet...
Sånn jeg tolker deg er det ikke uenighet om de faktiske forhold her, kun straffen. I så fall må du egentlig vurdere om du har større behov for lappen nå enn om et år. Svar på spørsmålene får du under:

1. Tre måneder til over et år, litt avhengig av arbeidsmengde. Sånne saker kommer ofte til retten lovlig sent, men de henlegges sjelden.

2. Aktor vil normalt legge ned påstand om noen tusen ekstra i bot, og saksomkostninger etter rettens skjønn. Denne begrenser seg også som oftest til en tusenlapp eller to.

3. Da har du lappen frem til de eventuelt tar lappen fra deg igjen eller til dom. Som oftest gjør de ikke et forsøk på å frata deg lappen på nytt før saken skal opp. Perioden du allerede har vært uten lappen vil komme til fratrekk, så du vil nødvendigvis gå uten lappen lenger etter dom.

Merk for ordens skyld at tapsforskriftens § 1-4 åpner for at det kan fastsettes kortere tapstid om du har hatt førerkortet i lengre tid etter at det skulle vært beslaglagt, og du ikke selv kan bebreides. Dette vil typisk komme til anvendelse der du får tilbakelevert førerkort fordi politiet ikke rekker å sende saken til retten. Lengre tid er et veldig relativt begrep, men alt under 6-9 måneder er temmelig kategorisk avvist i det jeg gidder søke gjennom av rettspraksis. Det er dermed ikke fornuftig å satse på akkurat denne.

4. Så lenge målingen er utvilsom, så er egentlig det mest skånsomme for ditt vedkommende å akseptere. Beslag for hastighet i den størrelsesordenen der er så sjablongmessig at du vil få det samme i retten.