View Single Post
Sitat av Marori Vis innlegg
Wow, kompis, jeg skriver 2 ting. det ene er veeeeeeeldig saklig. DET ER ULOVLIG! enkelt og greit! Vi kan diskutere alt rundt det, men for å svare TS enkelt; Det er ulovlig. Så ja, jeg er veldig saklig.

2. Greit du kan syns jeg setter det på spissen, jeg syns ikke det. og Entropi har påpeket det flere ganger. Hvor går grensen? Om vi skal ansette mennesker som vi vet blir i jobben og jobber hardere enn noen andre kan vi se på statistikken og ansette unge single mannfolk som ikke har noe interesse av å starte en familie. Det er de vi veit vi kan satse på. Det er også et farlig felt å starte på. Og det er derfor vi har lover imot det. For viss jeg skulle starte et selskap, og det var ingen lover i mot det hvorfor i ALL VERDEN skulle jeg ansette kvinner som kan bli gravide? eller eldre? eller muslimer som skal faste? eller folk som kanskje doper seg litt? Da kan jeg gjøre som i USA og dopteste folk som kommer på jobb. Ja dette syns jeg er veldig saklig, fordi andre samfunn (som Britene, og USA) har tenkt i samme bane og endte opp i HELT feil spekter hvor sosialisme er et sjeldsord og arbeidere blir regelrett missbrukt.

Det er derfor jeg sier "It's a slippery slope"
Vis hele sitatet...
Ga deg KP med uhell. Denne tråden handler primært om holdninger og regelverk rundt graviditet i forholdet arbeidsgiver/arbeidstaker. Ikke om hvem som er de mest attraktive arbeidstakerne. For øvrig er det flere årsaker til at man ikke alltid velger unge, single menn. Det er mange oppgaver og arbeidsplasser som krever vidt andre egenskaper enn de den typiske 25årige mannen innehar. Variasjon og et godt arbeidsmiljø er andre årsaker til at man ansetter andre. Hvis du tror mengden arbeid en person kan gjøre er alt en arbeidsgiver ser etter har du et par overraskelser i vente.

Det er noe helt annet når en høygravid kvinne møter deg på et jobbintervju. For det første vil all videre kontakt mellom dere hvile på din observasjon av at kvinnen du snakker med er gravid, og dermed mest sannsynlig har et hormonelt system som står i høygir. Uansett hvor hardt man prøver vil valget taes gjennom briller farget av dette. Selv om det ikke nødvendigvis er et bevisst valg. Hun kommer også til å trenge permisjon om kort tid, og du må lære opp en ny ansatt for å fylle stillingen hennes i "uviss" tid.

..Det kan by på problemer avhengig av hvilken bedrift det er snakk om, så å avvise det kategorisk er lite virkelighetsorientert. Jeg er helt enig i at det etisk sett ikke bør spille inn, spesielt med støtteordningene vi har i Norge i dag, men man er nødt til å se realiteten.