View Single Post
Sitat av Sigur80 Vis innlegg
Dette er en gjenganger til diskusjon i arbeidslivet, men jeg er usikker på regelverket.

Jeg skal ha en assistent i skolen, og rent hypotetisk - Det er ikke tilfelle - Kan jeg si nei til en person som søker, kun på bakgrunn av at hun er gravid? Man trenger jo nødvendigvis ikke oppgi dette som grunn til at hun ikke fikk jobben, men om jeg vil være ærlig og si at jeg vil ikke ha en som sannsynligvis går ut i permisjon om noen måneder, har jeg mitt på det tørre?
Vis hele sitatet...
Du kan faktisk ikke engang spørre henne om hun er gravid eller om hun har planer om å bli det. Det har du like lite med som å spørre om hvilke sykdommer hun har, fordi du tenker at det kunne bli upraktisk for deg som arbeidsgiver.

Det er tusen aspekter ved privatlivet som kan være negativt eller upraktisk for arbeidsgiver. Ville du spurt på jobbintervju om søkeren har ekteskapsproblemer? Om vedkommende er singel, og om det i så fall er en spesiell grunn til det? Angst eller andre psykiske lidelser? Hvor ofte vedkommende trener, spiser junkfood eller drikker alkohol? Nei, det ville du ikke, for det er ikke jobbrelatert. Selv om disse tingene åpenbart kan påvirke arbeidssituasjonen, så er det ting du ikke har noe med.

Men akkurat den ene tingen, som tilfeldigvis bare skjer med kvinner, der synes du at det må kunne rotes litt i privatlivet?

Du får permisjonspengene refundert av Nav, og slipper til og med arbeidsgiverperioden hvis hun blir sykmeldt i svangerskapet. Jeg tror skolen overlever om hun viser seg å være på tjukka.
Sist endret av entropi; 15. juli 2016 kl. 01:04.