View Single Post
Sitat av Sky Vis innlegg
sykofant:

Jeg tror det heller dessverre er du som ikke har tilstrekkelig nok med livserfaring, kunnskap og innsikt til å ta for deg problemstillingen på en objektiv og bra måte. Slike holdninger tilhører ofte yngre mennesker og endrer seg som regel etterhvert som man blir eldre og/eller tilegner seg noen livserfaringer.
Vis hele sitatet...
Dette sier jeg selvfølgelig ikke for å rakke ned på deg
Vis hele sitatet...
Nei, selvfølgelig ikke. lol. Du sier det for å oppnå tilfredsstillelse av å hevne deg på en som provoserer deg noen forjævlig.

Er sykofant virkelig så syk og umoden? Om en ser på hvilken plass brukere av narkotiske stoffer får i politikken, hvor mye folk bryr seg om hva slags regler som treffer dem, hvordan de kjeppjages av purken, osv, så får jeg ikke inntrykk av at folk bryr seg stort mer enn hva han gjør.

Folk er også flinke til å finne på slike unnskyldninger som "de er jo selv skyld i dritten," og det er ikke bare dumt (for dem). Det blir f.eks lettere å distansere seg fra problemet, og ikke bry seg med noe en ikke selv får det noe godt av å bry seg med. Enda et eksempel på at mennesket som helhet er en egoistisk maskin.

Men for å ha det godt i livet, kan vi ikke innrømme ovenfor oss selv, hva slags avskum vi er som vesen. Vi er nødt til å fake unnskyldninger og rasjonaliseringer, slik at moralen vi argumenterer med forblir noenlunde konsistent, en forutsetning for å omgås vanlige mennesker.

Jeg er rett og slett ikke sikker på at det er bra å ha for mye forståelse for andres problemer. Virker ikke som om det er en egenskap som gir mer pulings og mer barn. Vi er ikke skapt for å være hensynsfulle.
Sist endret av b0mbefly; 30. mai 2009 kl. 22:01.