View Single Post
Ser du ikke hvordan dette vil skape enda mer klasseskille og en "slaveklasse" av de aller svakeste som allerede blir sett ned på som tvinges til å ta drittjobbene av alle drittjobbene? Et uakseptabelt menneskesyn spør du meg. Narkomane er syke mennesker, rusavhengighet er en sykdom og i tillegg så har de havnet i rusavhengigheten på grunn av psykisk eller fysisk sykdom. Hvorfor skal ikke narkomane ha samme rettigheter som andre syke og andre borgere?

Ja, jeg syns det du skriver er vas og egentlig så mye vas at jeg mistenker du har opprettet brukeren din bare for å forsøke å provosere siden det er dette du velger å begynne med som ny her på forumet. Det er den samme messinga vi jevnlig hører fra høyrevridde nettroll om at syke og uføre bare har "vondt i viljen" og må ta seg sammen å jobbe, som om ikke nettopp dette beviselig forverrer helsen deres.

For all del det er fint å ha noe meningsfullt å gjøre for de som er i stand til det, men du kan ikke si at å bli tvunget til å vaske dasser og gulv gir mestringsfølelse, inspirasjon, livsgnist og helbredelse. Mange vil heller ikke være i stand til å jobbe eller bidra selvom de så inderlig ønsker det, hvorfor skal de straffes med å frarøves pengene de trenger for å klare seg? Tror du det er så lett som å nekte folk muligheten til å kjøpe seg det de trenger for å overleve for da vil de ta seg sammen og avhengigheten på magisk vis opphører? Nei.. Da finner man andre veier, som ran, innbrudd, prostitusjon, salg og smugling av narkotika og annen type kriminalitet som genererer penger. Dette gjør jo mange narkomane allerede motvillig fordi det de får av penger i dag fra før av er under fattigdomsgrensen og ikke nok. Det er overhodet ingen hjelp for hverken de eller for samfunnet å ta fra narkomane rettighetene de har som alle andre her i Norge. Det vil skape utallige andre og mye større konsekvenser for både narkomanes folkehelse og for samfunnet øvrig. Det er å straffe narkomane på kanskje den værste måten mulig, ikke å hjelpe dem og jeg syns det er skikkelig dust at du har den holdningen til narkomane om at de er en byrde som ikke engang er verdt de samme rettighetene som resten av borgerne.