View Single Post
Hei! Pappa er pilot, og jeg har lenge ønsket å bli pilot selv. Men dette har pappa og flere kollegaer frarådet meg til. Slik bransjen er idag er det ikke spesielt bra. Arbeidsvilkår er dårlige, og du må jobbe mye for lite. Vi snakker en startlønn på rundt 23000,-. Så klart avhengig av selskap. Også må du tenke at etter endt utdannelse så har du sertifikat men 0 flytimer og ingen utsjekk på fly. Med utsjekk mener jeg at du er sertifisert til å fly for eksempel en B737, Airbus A320 eller en CRJ 900. Bare å få en slik utsjekk koster drøyt over 300 000, også da igjen må du ha så så mange timer før du i det hele tatt blir vurdert. Enkelte ganger så tar selskap inn personer uten at de har utsjekk, eller med få timer, men dette er sjeldent og det er utrolig mange om beinet. Ta en titt på sasgroup.net, under available positions, de søker kun piloter som allerede har utsjekk / type rating.

Men selvfølgelig om det å fly er det eneste du har lyst til så burde du gjøre det, men du er overhode ikke garantert jobb. Og til han Joakim her nede, fritid? Joda, du har 5/6 dager på og 3/4 dager av. Arbeidstider kan bli opp til 12 timer, ikke ferdig før rundt midnatt og ut neste morgen klokken 0500. Og nei, ny utdannede piloter har ikke noe stor lønn, det var før i tiden. Du må også tenke på at fler og fler flyselskap går mot kontrakter via bemanningsbyrå, og at fast ansettelse blir mindre og mindre av, om du ser på LCC selskap som norwegian, Ryanair, easyjet.

Ønsker deg lykke til med valget!