View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er ikke ment som kritikk, men lurer oppriktig på hvorfor organisk næring skulle utgjøre noen forskjell på smaken.
Planten har visse molekyler den trenger for å vokse og blomstre, og om disse blir produsert organisk eller ikke, så er jo molekylene akkurat de samme.
Nitrogen = Nitrogen, Fosfor = Fosfor osv. Jeg kan ikke se hvordan organisk eller syntetisk næring skulle utgjøre noen forskjell på smaken.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at det in the end er samme molekyl som planter tar opp. Jeg er nok ikke rette personen til å svare på det da jeg bare driver med prøving og feiling, og ikke har kunnskapen til å lese grundige studier på dette.

Jeg vil tro at det faktum at i organisk dyrking er alle næringsstoffene planten trenger alltid tilgjengelig, i motsetning til å "tvangsfore" stoffer som er helt nedbrutte og biotilgjengelige med en gang. Kan godt hende jeg tar feil, og kunne umulig smakt meg frem til at "denne er organisk dyrket og denne er syntetisk dyrket".

Hovedproblemet når det kommer til smak er nok bare at folk ikke flusher ut næringen fra syntetisk dyrking godt nok. Det skal vanvittig mye vann til for å fjerne alle restene av den syntetiske næringen, og vannet som kommer ut burde til slutt ha tilnærmet 0 ppm. Mange vanner også med syntetisk næring helt opp til den siste uken av plantenes liv for å få max ut av avlingen, når man egentlig burde stoppe 14 dager før.

Det er vel kjent at om man ikke flusher plantene foret på syntetisk næring i det heletatt, da smaker det ikke godt, er nesten umulig å røyke eller vape uten å få kraftige hosteanfall.

Når det er sagt, jeg har smakt fantastisk cannabis dyrket på alle mulige måter, syntetisk og organisk, og forferdelig cannabis dyrket syntetisk eller organisk.

Jeg vet ikke engang om "syntetisk" og "organisk" er riktig ord å bruke på norsk.

Jeg har fulgt en kar som heter the_worlds_last_hope på instagram i noen år, han har 10+ års erfaring med egenutviklede "organiske" næringsstoffer og han jobber mye med mycelium og IMO i dyrkingen sin. Han påstår hardnakket at forskjellige typer fermenterte frukter og grønnsaker gir han forskjellige "terpene" profiler ved lab analyse av det ferdige produktet, selv om plantene han testet var stiklinger tatt av samme morplante, under samme forhold, i samme jord.

Hovedfordelen med denne typen dyrking hvertfall for min del er at jeg slipper å ødelegge for meg selv med å dosere feil med et uhell, da jeg enda aldri har sett "nutrient burn" i organisk dyrking, men ofte slet med det i syntetisk dyrking. Også såklart at jeg slipper helt å flushe, det sparer sykt mye vann og arbeid med å ta planter ut og inn fra telt til badekar og tilbake igjen mens det drypper vann overalt
Sist endret av Landsforræderen; 2. mai 2022 kl. 19:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.