View Single Post
Hei Pilleknaskeren og Jerna. Hyggelig med tilbakemeldinger

Har aldri prøvd hydro selv, men hold litt på med coco.

Jeg har prøvd mye forskjellig jord, men bruker stort sett bio bizz, rett og slett fordi de kan levere der jeg bor på kort tid.

Bio bizz og mange andre jord merker har gjerne en "all mix" og en light mix.

All mix pleier å inneholde nok nitrogen for et par mnd, mens light mix er så å si uten ekstra næring.

Bruker light mix på frø, stiklinger, autoflowers og evt vanlig planter som er ekstra sensitive.

Bruker du light mix og vanlige planter (ikke autoflowers) så er det bare å bruke anbefalt dose på nevnte grow næring fra greenhouse feeding, og halv dose på autoflowers, og halv dose grow på vanlige planter med all mix jord.

Hvis du feks skal starte 5 planter i 10L potter, ta 40-45 liter jord og 5-10 liter markkompost, bland godt sammen mens det er tørt, og evt bland inn grow pulver om jorda du bruker har lite næring fra før. Deretter vil jeg ta vann (som har stått ute i minst 24 timer for at klorin skal fordame) og justere PH til mellom 6 og 6.5, blande litt enhancer pulver i vanner og vann jorda mens du blander godt.

Om du starter plantene i mindre potter er det bra, men gjør klar jorda i de større pottene en ukes tid i forveien, da rekker jorda å lage liv allerede før du planter i den (det er ikke veldig viktig at du gjør klar jorda så lenge før, men det er en av mange ting som gjøres for å optimaleisere prosessen).

Når plantene er på plass i pottene er det bare å vanne med kun reint vann PH 6-6.5, og benytte enhancer pulveret i vannet ca hver 2. uke.

Ca 10 dager før du setter plantene i blomst kan du blande bloom pulver i halv dose i toppen av jorda, og strø over med mark kompost og vanne inn, dette er lurt å gjøre en dag du skal vanne med enhancer om timingen passer.

Ca 2-3 uker ut i blomstringen kan du tilsette resterende halv dose av bloom pulveret.

Etter det er det bare å fortsette med rent vann med riktig PH, og enhancher hver 2. uke.

Du trenger ikke å flushe i det heletatt når du bruker denne næringen, planten vil naturlig stoppe å ta opp næring fra jorda når tiden er inne.

Btw om noen trenger tips til gode youtubekanaler å følge:
Mr Canucks Grow (min favoritt) han fikk meg til å ville prøve organisk dyrking. Hans eldre videoer er bedre for nybegynnere.
Organnabis Grow.
KaliGrownBuds(fantastisk utendørsdyrker).
Mr Grow it.
Sist endret av Landsforræderen; 31. januar 2022 kl. 16:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.