View Single Post
Heisann.

Jeg er lidenskapelig opptatt av cannabisdyrking, jeg har dyrket kontinuerlig i 7 år både utendørs, innendørs (i stor og liten skala), jobbet en periode på en CBD farm med 5000 planter, og har i løpet av denne tiden fått teste massevis av forskjellige teknikker, strains og utstyr.

For tiden sliter jeg med skader, og har derfor mye tid til overs å bruke på noe fornuftig, så jeg skriver dette for meg selv, og også kanskje andre som vil dra nytte av det i fremtiden.


Jeg tenkte jeg skulle starte en tråd her om min favoritt undersjanger av cannabisdyrking: Organisk.

Jeg startet som de fleste andre med "vanlig" næring i plastflasker, dette er hovedsaklig salter og mineraler blandet med vann, og man kjøper derfor så og si 95% vann. Det negative med dette er at det kan bli dyrt i lengden, og denne typen næring kan ødelegge hele avlingen kjapt om man ved et uhell dobler dosen, man må også huske å "flushe" ut næringen 10-14 dager før innhøsting for å få en behagelig røyke-opplevelse, og såklart alle plastflaskene næringen kommer i.

Bærekraftig og sunn dyrking startet først i grønnsakshagen for min del, da jeg var av oppfatningen at cannabis trenger så mye "ekstra" enn hva feks. tomater trenger, holdt jeg lenge på flaskenæringen i cannabisdyrkingen, men for 3 år siden omfavnet jeg omsider organisk dyrking også for disse plantene.

I starten ble resultatene litt dårligere fordi jeg fortsatt var i test fasen og prøvde meg frem, men jeg vil påstå at kvalitet, smak, % av cannabinoider og alt nå er på et mye høyere nivå med organisk dyrking enn jeg har oppnådd tidligere.

I organisk dyrking er ikke fokuset å gi næring til plantene, men å lage et godt økosystem i jorda, mate bakterier, mikroorganismer, mycelium og dermed gi plantene et optimalt hjem.

Organisk dyrking kan være veldig enkelt, og det kan også være ekstremt komplisert og tidkrevende. Jeg vil påpeke at cannabis er betegnet som ugress, det vokser fort og gæli og alle kan få veldig gode resultater med lite innsats.

Jeg kjenner flere som kun bruker kompost og jord fra hagesenter og rent vann med PH på rundt 6.5 og det er ikke noe å utsette på produktet de får igjen for det i det heletatt.

Jeg foretrekker å bruke "bio line" fra greenhousefeeding.com
jeg betaler ca 45€ for hver av produktene: Grow, Bloom og Enhancer. Grow og Bloom er lyst pulver som blandes i jorda og gir næring over 1-2 mnd i form av NPK.
Enhancer er svart pulver av algeekstrakt, humussyre (humic acid), mycorrhizae (type sopp som hjelper røttene) og bakterier for å gi liv i jorda som bryter ned næringsstoffene i Grow og Bloom pulveret og gjør det tilgjengelig for plantene.

For autoflowers har jeg kommet frem til at det stort sett er 1g grow eller bloom pulver pr liter jord i potta som gjelder, selv om nettsiden vil ha deg til å bruke mer. For vanlige planter er 2-3g pr liter jord riktig (noen strains "spiser" mer). Enhancher pulveret blades i vannet og plantene vannes 2 ganger i mnd med dette, her har jeg alltid brukt halvparten av anbefalt dose helt uten problem.

Det viktigste verktøyet for en organisk dyrker er etter min mening humus de lombriz (markkompost), det sorte gull! Jeg bruker stort sett alltid 1/5 til 1/10 markkompost i forhold til jord. Også når plantene skal top-mates brukes markkompost. Jeg måler opp ønsket mengde pulver (da særlig bloom siden det skal sist i jorda) og blander det inn i top-laget i jorda i potta, så markkompost oppå der igjen.

Markkompost er også ALLTID hoved bakteriekilden min i kompost-te, men det kan vi komme inn på en annen gang.

For en som vil begynne å dyrke Cannabis, eller en som vil gå over fra vanlig næring til organisk næring vil jeg anbefale å gå til innkjøp av bio line til greenhouse feeding, kjøp god jord og markkompost, da har du alt du trenger.

Jeg vil senere komme inn på noen flere mer avanserte konseper innenfor organisk dyrking, og hvordan man lager disse selv på kjøkkenbenken.

Her er en liten liste over fremtidige tema:

Aerobisk kompost-te
FFJ (Fermented fruit juice)
FPJ (Fermented plant juice)
L.A.B (Lactobacillus)
FAA (Fish Amino Acids)
OHN (Oriental herbal nutrient)
IMO1-4 (Indigenous microorganisms i forskjellige stadier 1-4)

De fleste temaene over er inspirert av KNF (Korean natural farming) og MNF (Modern natural farming).

Håper alle har en fin dag, og at alle som dyrker der ute koser seg og er trygge, uansett hvilken type næring du bruker, det viktigste er å prøve seg frem!