View Single Post
Sitat av Cocktail Vis innlegg
Hvordan opplevde du med ADHD Ritalin iforhold til Aduvanz/Elevanse?:

1. Hvilke positive og negative virkninger hadde disse forskjellige medikamentene på deg?
På ritalin ble jeg apatisk, hadde mye hjertebank og angst. Aggresjonen ble mye værre. Gikk på det i 3 mnd, med sakte opptrapping. Ingen hjelp på tankekjør men kroppen ble helt dau.

På aduvanz som jeg går på nå, så hadde jeg en god del ubehagelige bivirknknger i starten, skyhøy puls, veldig ubehag når virkningen avtok, marerit osv. Men samtidig så forsvant mye av tankekjøret omtrent første dagen så jeg holdt ut. Etter en stund gav bivirkningene seg og jeg merker nå egentlig ikke at jeg tar de, men tankekjøret er mindre og konsentrasjonen mye bedre. Dessverre har de oppdaget en hjertefeil hos meg, så jeg får ikke trappe opp mer aduvanz nå mens jeg utredes. Går på laveste dose (30mg) jeg håper jeg etterhvert får trappe opp, da jeg merker at aduvanz fungerer men at dosen nå kun tar det værste. Jeg har søvnproblemer fra før og det er det eneste negtive, for aduvanz gjør det enda vanskeligere å sovne. Står derfor fast på sovemedisin. Håpet er at jeg kan trappe opp og ta en dose senere. For jeg sovner lett mens medisinen er "aktiv" for da er hodet roligere.


2. Hvilken mg dose Ritalin var du oppi før du byttet? Fungerte den mot din ADHD i det heletatt?
Det husker jeg ikke, det er noen år siden.

Hører mye dårlig om Ritalin, så ville vært interessant å høre litt utdypende fra dere som har prøvd Aduvanz/Elevanse itillegg.
Vis hele sitatet...
Svar uthevet

Jeg har gått på ritalin, stratthera og dexamin (?). Aduvanz er definitivt riktig for meg. For min bror så fungerer ritalin bedre.