View Single Post
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg er også for valgfrihet, men når COOP gir valget mellom fairtrade-kaffe og unfairtrade-kaffe, stiller jeg meg tvilende til at dette er ett bevisst valg folk tar, "Nei, vet du hva, de guatemalerne får jommen jekke seg noen hakk ned!"
Tror du ikke heller det er prislappen som blinder folk en smule, og det er ikke så mye ett bevisst valg, som sådan.
Og om COOP allerede har anledning til å betale alle ledd tilstrekkelig, er det noe verdi i å gjøre det motsatte?
Vis hele sitatet...
COOP har fairtrade produkter fordi det gir mer penger i kassa enn det gjør å bli stemplet som de som ikke har Fairtrade produkter, ikke tro for et sekund at det er noe annet en strategisk.

Sitat av Turelli Vis innlegg
Ja, klart du kan snu på det, men tilfellet er jo at vi som rike land har flyttet vår produksjon ned til lavkostland for å betale mindre for varen.
Jeg tror ikke det er snakk om en evig sannhet her slik 'dreams' foreslår, dette er vel markedsliberalisme i praksis.

Jeg vil gjerne få vite om disse bedre og mer effektive løsningene da jeg selv er ganske desillusjonert rundt mine muligheter til å påvirke denne situasjonen, jeg er ingen aktivist, slik det kanskje fremstår, bare litt kvalm av dette 'billigkravet' vi legger frem, da det kun ser ut til å ivareta en fattig<rik situasjon.

Jeg er selvfølgelig også klar over at situasjonen er mer kompleks enn dette, og jeg forventer ingenting, men å forsvare denne praksisen som en slags nødvendighet, har jeg ingen tro på.
Med 'denne praksisen' mener jeg å utnytte folk for å få så 'billig' vare som overhodet mulig, ikke hvor det produseres.
Vis hele sitatet...
Jeg liker også å drømme, men det er hva det er, en drøm. Når jeg stikker hull på bobla og åpner øynene sitter jeg igjen med at eneste løsning er en verden hvor ingen vil utnytte andre for egen gevinst. Noe som ikke vil skje, så det hadde vært spennende å høre hvordan du mener at det ikke er en nødvendighet, og hvordan vi kan endre denne praksisen..