View Single Post
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg sier ikke noe om noen stygg ulv i det store og hele bildet.
Det finnes vel ikke EN stygg ulv?
Kanskje det er mer masse små ulver her og der som utgjør bransjen?
Slik som det er nå kan man velge å kjøpe 'humant', eller 'etisk' eller hva man kaller det, eller velge 'billig' 'rimelig' etc. Ganske tåpelig at det skal være ett valg?
Vis hele sitatet...
Jeg syntes ikke det er tåpelig at mennesker kan velge fritt mellom forskjellige produkter og tjenester, nei. At folk har forskjellige synspunkt,meninger og holdninger eren helt naturlig. Det faller uansett tilbake på at det ikke hjelper å boikotte. Det finnes bedre og mer effektive løsninger. Om alke boikotter står arbeiderne plutselig uten noe inntekt og det ville absolutt ikke vært bra.

Sitat av Turelli Vis innlegg
Det er lett å moralisere, særlig når du legger frem slike undersøkelser, 7 av 10.. Vet du hva gjennomsnittslønnen vår ligger på? 43.300 kroner i måneden.
Selv med dyre levekostnader trenger man ikke ty til slaveri for fillene sine.
Det er ingen automatikk i logikken heller, før man outsourcet produksjonen til lavkostland gikk 20-50% av kostnaden av ett plagg til lønn, nå er det nesten aldri mer enn 5%.
Vis hele sitatet...
But still. Du kan ikke forvente at alle andre skal leve etter dine spilleregler. Ihvertfall ikke når brorparten ikke gjør det. Det viser seg altså at svært få vil betale mer enn de må for tilsvarende produkt, noe som er helt logisk.

QUOTE=Turelli;3368912]Jeg kjøpte en bukse ifjor som visstnok ble laget i Danmark, men jeg fant aldri opphavet på nett, det er masse krumspring i forhandlere datterselskap etc. Som gjør det svært vanskelig å finne den reelle produsenten.
Utover det kan jeg ikke huske sist, klær varer ganske lenge om man ikke bevisst betaler for søppel for å 'spare'.
Fremdeles masse 'second-hand' som fører godt håndverk. (Jeg innser selvfølgelig at brukt er brukt, og ikke en annerledes ressurs enn hva som kjøpes, men du spurte jo om mine handlevaner (uten at det egentlig er særlig relevant til wish.com))[/quote]

Fint at du har bygget deg en erfaring på hva som har kvalitet og ikke, men da må andre mennesker også få muligheten til å ta egne valg.

Jeg kan snu det om å moralisere ovenfor deg som heller ønsker å kjøpe klær fra land der lønnen er på ett ''akseptabelt'' istedenfor å støtte opp de fattige å øke produksjonen deres?