View Single Post
Sitat av Gud
Thrillseeker

Jeg tror du prøver å vri slike saker i retning av at din rettighet til å være nasjonalistisk blir krenket.

"Skal man ikke få lov til å være glad i landet sitt"-type of thing. (Nei, jeg siterer ikke noe du har skrevet her. Dette er bare min oppfatning av en typisk holdning som jeg ser igjen ofte.) Det er helt sikkert veldig deilig å plassere seg i en slik martyr rolle, der du føler du lider for menneskets rett til å mene hva det vil.

Men dette er da vitterlig ikke situasjonen. Det ikke det at vi fratar retten din til å ha et så nasjonalismevridd ståsted, men vi påpeker at det er en helt håpløs holdning som det stort sett ikke kommer noe godt ut av.

Når det gjelder nasjonalisme, så er det et moderne fenomen som blomstret opp i Europa i kjølvannet av industrialisering og mekanisering av jordbruket på 1800-tallet. Markedene ble internasjonalisert og folk opplevde plutselig en stor trang til å finne opp en nasjonal identitet som de kunne høre til da de ble konfrontert med impulser fra fjernere land. Tornerose voknet så og si på samme tid over alt i Europa, og nasjonalismen var påfallende lik over alt. Og kanskje allermest påfallende var det at den bygget sin troverdighet på å være urgammel, selv om den knapt var tørr bak ørene.

Dypest sett så er nasjonalisme en reaksjon mot en moderne global verden der landegrenser får mindre og mindre betydning, og var derfor en anakronisme til og begynne med.

Det er lov å pisse i vinden, men da er man jævli vanskelig av seg. Dessuten stinker man piss.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du sier mye sant, når du tidligere i tråden sa at du ble litt forelsket i din egen retorikk. For når du tillater deg og sammenligne pisse i vinden med nasjonalisme tar kanskje egen retorikkonani litt overhånd.

Nasjonalisme idag og for 100-200 år siden er nok mye forskjellig, av nettopp det du nevner. Globalisering. Nasjonalisme er en gammel ide, men er det noe i veien med at det tolkes på nye måter ? Sånn jeg har forstått det er det at nasjonalister ser at det er åpenbart og elske sitt land og dets folk for dem som nasjon skal lykkes. I mine øyne er ikke det en håpløs tanke og en ide kan vel ikke skade noen. Det er vel heller folkene som tolker den og trekker den til det ekstreme.

Jeg kaller meg ikke selv nasjonalist. Kanskje av grunnen at det ikke er mye å være stolt over i Norge idag. Globalisering er i mine øyne kreftene som lar USA ture frem som de vil.
Norge sitter og ser på at det er USA som tar ansvaret for håndhevelse av lov og orden utenriks. Nylig leste jeg i Aftenposten at det norske forsvaret nesten ikke har ressurser til å sende flere soldater til Afghanistan. Og at USA kanskje ville legge press på Norge for å få flere soldater til deres utlandsoppdrag. Hvilken mentalitet er det at man MÅ blidgjøre USA.
"De søker å fremme stabilitet og velferd i det nord-atlantiske område"(Fra Natos traktat)
Er Afghanistan i det nord-antlantiske område ? Og sikrer man stabilitet, velferd og demokrati i disse områdene ved å okkupere de med våpen i hånd ?
Nato ble da vitterlig opprettet som en forsvarsallianse. Og tanken var vel aldri og gjøre Norge til lydig båndhund for USA.

Sitat av mentalmelt
Nynazister verden over bruker det norske flagget som et av sine symboler ja. Det er spesielt vanlig i Tyskland, hvor en eller annen halvnorsk skrullebukk har en sjappe som selger masse nazistuff.

Rettelse: Fyren er vel tysk, men sjappa/klesmerket hans har et norsk navn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thor_Steinar
Vis hele sitatet...
En sjappe som selger masse nazistuff skal du lete en stund etter i Tyskland. "Nazistuff" er veldig forbudt i Tyskland. Jeg ser bare en hel del normale klær på Thor Steinar sine hjemmesider uten svastikaer eller andre ns-effekter.
Det er jo helt sykt at Stoltenberg bruker tid og energi på å få klesprodusenter til å fjerne norske flagg fra deres klær.
Burde man trykke en advarsel på det norske flagg at dette ikke skal brukes av mennesker med visse meninger ? Er litt latterlig at man skal stigmatisere et klesmerke. "Går du med Thor Steinar ?!?! Det er jo bare for nazzer og razzer!".

Til trådstarter: Jakob Holdt meldte seg aldri inn i KKK, han fikk besøke medlemmer og noen av de stolte nok på ham til å la han følge med på korsbrenning.
Sist endret av St.Vitus; 30. oktober 2008 kl. 15:12.