View Single Post
Neutral Good
Mith's Avatar
Til Thrillseeker og hvorfor nasjonalisme er en håpløs og gammeldags tankegang.

Med totalt ukjente så mener jeg selvfølgelig at jeg ikke kjenner dem personlig. Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg føler ikke noe personlig knytning til Amundsen selv om jeg har lest om han og vi begge er nordmenn.
Det vil jeg kalle totalt ukjente mennesker.

Og hvilken identitet er det du mener jeg ser bort fra?
Vikinger? Som tross i å være fremragende sjømenn er mest kjent for å plyndre og ødelegge resten av Europa. Se på Kina og de arabiske landene på samme tidspunkt og så kan du jo forklare nøyaktig hva jeg skal være stolt av.

Eller var det når fisken "vår" ble fisket, foredlet og solgt av tyskere i senmiddelalderen du hadde i tankene når jeg skulle være stolt av mine norske forfedre? Vet ikke om Hansaforbundet klinger godt i dine ører, men jeg er hvertfall ikke stolt av innflytelsen det hadde på Norge.

Eller var det under reformasjonen, når kirken hadde all makt og vanlige folk mistet de lille de hadde at det norske samfunnet var på sitt beste? Når danske adelsmenn tok det kirken ikke ville ha og folk ble brent på bålet som hekser.

Eller var det de 400årene under dansk og svensk styre vi var suverene? Til tross for at det blir kalt for 400års natten så er det altså noe å være stolt over?

Og opp mot industrialiseringen, når storbøndene hadde husmenn og ola normann knapt hadde nåla i veggen. Med barnearbeid og en stor underbetalt arbeiderklasse uten rettigheter. Da var det godt å være norsk.

Fram til første verdenskrig er det virkelig mange lyspunkter som gjør at Norge og nordmenn bør være stolte av seg og sitt.

Den eneste grunnen til at vi har det så godt nå som vi faktisk har det er fordi vi fant litt olje på 60tallet. Heldigvis hadde vi da en regjering som så muligheter til å spre godene.
Sist endret av Mith; 30. oktober 2008 kl. 13:10.