View Single Post
Sitat av Molykun
Rasisme i Norge og Rasisme i Usa er to forskjellige ting. Amerika har en helt annen fortid en hva Norge har, og la meg si deg en ting: Rasisme går begge veier. Av det jeg har opplevd så skjer det oftest "andre veien". Jeg har opplevd å bli sett ned på på visse fester hvor innvandrere var i flertall. Her konsentrerer du deg om en propagandafylt versjon av "den hvite manns hat". Eller kanskje du ikke regner med å bli kalt for "Adolf" som rasistisk? Jeg, som har en germansk stamtavle kan ikke gjøre rede for noe en person av samme rase gjorde. Og igjen så fremmer du din sak kun fra "de stakkars sin side". Jeg har et par venner i Amerika, og de blir utsatt for mer rasisme enn de selv utsetter andre for.
La meg bare nevne "Sup cracka" "Got dat moneh fo me vanillaboy?". Dette aksepteres i stor grad, hvorimot "Yo nigga was crackin fo sho" sagt av en som ikke er svart oppfattes som rasisme.
Vis hele sitatet...
Er helt enig, det nesten ikke til å diskutere en gang. Dette er selvsagt ingen grunn til å bli rasistisk, påstår ikke at det er poenget ditt, men en del ser det slik - desverre (hat avler mer hat).
Har personlig flere venner med alle mulige etniske bakgrunner. De kan gjerne ha selvironi, for å kalle det det, og er generelt ikke særlig høytidelige i "rasesammenheng". Og mange innvandrere/etnisk fremmede er slik.
Derimot, er også en god del ikke slik. Har som du snakker om, selv blitt kalt for frekke til jævlig stygge skjelsord, hvor min lyse hudfarge og/eller norske bakgrunn blir direkte spottet - og det helt uprovosert. Jeg er en fredens kar, men noen vil ikke i ha fred som jeg ser det. (Men det gjelder vel bare å ignorere slikt faenskap, og iallefall ikke glemme at absolutt ikke alle er slik. Problemet er at de "snille" er gjerne de man ikke legger merke til)

Defgon: Samme lurte jeg på. De er vel så blanke i toppen av kunnskap at de fremdeles tror Norge er en vikingnasjon, og at det innebærer krig og fremmedhat som nasjonale verdier!
Sist endret av sumoivar; 29. oktober 2008 kl. 23:49.