View Single Post
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Mange gode poeng og faglig material må jeg si! Men jeg ville nødig kalt dette for "fasting" i den forstand at man unngår å spise mat. Jeg ville heller kalt dette for en reguleringsplan for inntak av mat og når man spiser. Hopkins Medicine påpeker jo selv i foreslått artikkel at 24 timer eller lengre uten mat er mer destruktivt en gunstig å gjennomføre.

"Longer periods without food, such as 24, 36, 48 and 72-hour fasting periods, are not necessarily better for you and may be dangerous. Going too long without eating might actually encourage your body to start storing more fat in response to starvation."

En annen ting er formålet med å faste. Er formålet kun basert på vektnedgang? Har dette spisemønsteret en positiv effekt over en lengre periode? Videre, hva er formålet med en fasteperiode om man likevel går tilbake til gamle spisevaner etter endt faste?

WebMD sier spesifikt at


kilde: https://www.webmd.com/diet/fasting

En annen ting er at kroppen er fullstendig avhengig av vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer. Faster man for lenge, er det direkte helseskadelig.
Hopkins Medicine påpeker jo selv direkte at personer under 18år, diabetikere o.l., gravide og psykisk syke burde holde seg unna denne type spisevaner. Det handler om å danne en sunn og fornuftig spiseplan. Ikke hva man IKKE spiser og hvor lenge man ikke spiser.

Mye av dette bekrefter jo en del av hva du påpeker, noe som jeg ikke nødvendigvis er uenig i. Jeg er mer skeptisk til måten det blir formidlet og fremstilt. Ernæring er ikke noe man tukler med. Og fasting er ikke bare noe man kaster seg over.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg abbath, man må sette seg inn i det man driver med.

Du kan godt kalle det reguleringsplan for inntak av mat og når man spiser, hvis du vil det, dette rommes av begrepet fasting, men fasting har også religiøse konnotasjoner som jeg forstår at man kan ønske å distansere seg fra.

Det jeg vil til livs med posten min er skråsikkerheten din.

Ernæringsvitenskap er så vidt en vitenskap i dag, forbrenning og ernæring er et ekstremt komplekst system, og det er fortsatt mye usikkerhet i feltet, som man sikkert har lagt merke til i tabloidenes veksling fra den ene til den andre påstanden om at noe er usunt/kreftfarlig og ikke lenger er usunt/kreftfarlig, osv.

En veldig fin podcast om ernæring er episode 10 av Tore Sagens Podcast der han snakker med ernæringsbiolog Marit Kolby, dersom noen er interesserte.

Spisevanene vi har arvet er i større grad påvirket av politiske og historiske årsaker, i tillegg reklameslagord som fem om dagen og frokost er dagens viktigste måltid enn av forskning. Et normalt kosthold er ikke nødvendigvis et sunt kosthold, det er sannsynligvis det motsatte. Mellom 60 og 70 prosent av Norges voksne befolkning (fra 20 år og oppover) er overvektige.

Det er gjort noe forskning på fasting og det har vist gode effekter i menneske og dyrestudier. Det er for tidlig å si noe spesifikt om livsforlengelse, forbedring av immunforsvar, nootropiske effekter, men at det funker bra til kalorisk restriksjon/vekttap, som er det tråden handler om, er udiskutabelt. At sultfølelsen din er betinget av hvor ofte du mater den, er helt i tråd med det man vet fra atferdsvitenskap, forøvrig.
Sist endret av Bær; 7. januar 2021 kl. 17:28.