View Single Post
Sitat av Bær Vis innlegg
Du tar feil.

Kortere faster (=faste i mindre enn tre dager) øker forbrenning. Om du faster i lenger enn tre dager, går forbrenningen ned.

Jeg vet ikke om du anerkjenner John Hopkins som en oppegående institusjon, men her er en artikkel fra de om dette.

Det er selvsagt vås at man må spise tre måltider om dagen for å fungere. Dette spisemønsteret er en moderne konstruksjon.

Forbrenningen er imidlertid ikke den viktigste faktoren for vekttap ved fasting, det er det kalorisk restriksjon som følge av redusert sultfølelse som er.

Den vanligste formen for faste er 16:8, 16 timers faste, og har potensielt andre positive effekter i tillegg til å gjøre vekttap enklere.
Vis hele sitatet...
Mange gode poeng og faglig material må jeg si! Men jeg ville nødig kalt dette for "fasting" i den forstand at man unngår å spise mat. Jeg ville heller kalt dette for en reguleringsplan for inntak av mat og når man spiser. Hopkins Medicine påpeker jo selv i foreslått artikkel at 24 timer eller lengre uten mat er mer destruktivt en gunstig å gjennomføre.

"Longer periods without food, such as 24, 36, 48 and 72-hour fasting periods, are not necessarily better for you and may be dangerous. Going too long without eating might actually encourage your body to start storing more fat in response to starvation."

En annen ting er formålet med å faste. Er formålet kun basert på vektnedgang? Har dette spisemønsteret en positiv effekt over en lengre periode? Videre, hva er formålet med en fasteperiode om man likevel går tilbake til gamle spisevaner etter endt faste?

WebMD sier spesifikt at
fasting for long periods of time is bad for you.
Vis hele sitatet...
kilde: https://www.webmd.com/diet/fasting

En annen ting er at kroppen er fullstendig avhengig av vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer. Faster man for lenge, er det direkte helseskadelig.
Hopkins Medicine påpeker jo selv direkte at personer under 18år, diabetikere o.l., gravide og psykisk syke burde holde seg unna denne type spisevaner. Det handler om å danne en sunn og fornuftig spiseplan. Ikke hva man IKKE spiser og hvor lenge man ikke spiser.

Mye av dette bekrefter jo en del av hva du påpeker, noe som jeg ikke nødvendigvis er uenig i. Jeg er mer skeptisk til måten det blir formidlet og fremstilt. Ernæring er ikke noe man tukler med. Og fasting er ikke bare noe man kaster seg over.
Sist endret av Viper33; 7. januar 2021 kl. 16:58.