View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Du kan kjøpe den på denne nettsiden.

Prisen for selve dingsen er like under 1900 kr. Du må sannsynligvis betale frakt (og muligens moms, avhengig av om du kan triksene for å unngå dette), og så trenger den en eller annen form for strømkilde. Jeg bruker selv vanlige V-mount-batterier på min kamerarigg, så jeg har bare tatt en strømledning fra batteripakken min bort til monitoren (den har DC-input på sida). Denne monitoren har også en egen batteri-mount på baksiden, men jeg er usikker på hva slags batterier det er den tar. Den kjører uansett fint på 12 volt; altså det samme som de aller fleste andre dingsebomser du vil trenge på riggen, slik som trådløs follow focus. Jeg bruker forøvrig HDMI fra kameraet til monitoren. Den har mange små skruehull på baksiden samt et litt større skruehull midt under. Jeg har en egen festebrakett på riggen min som går fra 15mm rods ut til en liten arm som kan vris og bøyes i alle retninger. På enden av armen er det et skruehull hvor monitoren er festet. Jeg har ikke noe måleutstyr her, men jeg tror det er en standard 1/4" skrue.

Ut over det så er det en helt plain og enkel monitor. Ikke noe spesielt god bildekvalitet, ikke noen spesielt kule funksjoner. Det er IPS-skjerm, som er et must. IPS gjør at du kan se farger klart og tydelig selv om du ikke ser direkte på monitoren; du kan se på den fra siden, og fortsatt få et godt inntrykk av hva du filmer. Jeg opplever at frameraten er litt lav og at latency er litt høy, men jeg tror det kan være at live-view fra kameraet rett og slett ikke er i stand til å overføre raskt nok - ikke at monitoren er for dårlig. Den skal i alle fall være i stand til å vise 60 FPS, noe som er mer enn godt nok for de fleste kamera.

Jeg vil ikke anbefale denne her for profesjonell bruk under noen omstendighet, men for entusiaster med stramt budsjett og lyst til å lage video, så er den helt OK.

Ninjaedit: En ting jeg glemte å nevne er at du kan lagre 4 shortcuts på monitorens funksjonsknapper. Der har jeg lagt inn en shortcut for "zoom", som gjør at jeg kan forstørre bildet opptil 16 ganger med å trykke på én knapp. Det gjør det veldig kjapt og enkelt å sjekke fokus mens du jobber. Focus assist er kjekt å bruke når scenen din endrer seg underveis i opptaket, men hvis du har tid og anledning, så er det ingenting som slår en manuell sjekk av fokus.
Sist endret av Moff; 23. april 2017 kl. 23:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.