Tråd: Nå er det
View Single Post
Sitat av Vennlig Vis innlegg
så mye jeg vil av Tramadol og Lyrica fra legen min. Lyrica har jeg kun tatt ved behov ikke gått på fast slik som er vanlig.


Jeg vil også nevne at jeg for et par år siden fikk Sativex av en MS pasient (CDB spray med litt THC i) den hjalp like bra på nervesmertene mine som Lyricaen gjør. Den er etter min mening mye sunnere for kroppen en diverse piller. Sativex er dyrt og vanskelig å få på blå resept.
Vis hele sitatet...
At jeg kunne glemme Lyrica eller eventuelt Neurontin som forslag på medisin mot smerter.

Lyrica er definitivt verdt å sjekke ut, det er en... merkelig form for smertestillende spør du meg. Altså, effekten er veldig spesiell og egen, men mange smertepasienter bruker dette. Med tanke på alle jeg husker fra gata som fikk dette på resept mot smerter og som i blant solgte dette videre til andre som ruste seg på dette for blant annet smertestillende effekt og diverse andre effekter er det ingen tvil om at det kan være verdt å sjekke ut.

Jeg tror det skrives ut mot nervesmerter hos f.eks mennesker med mye vondter her og der som er litt vanskelige å beskrive. Det er dog greit å holde dosene lave. Mener at 300-600mg er ganske høy dose.

Og når en kapsel på 300mg kan være verdt 100 kroner på det svarte markedet er det liten tvil om at det er noe folk vil ha tak i.

Synes heller ikke du skal utelukke THC eller CBD som lite effektivt. Det kan ha synergiske effekter med andre smertemedisiner som f.eks Lyrica.

---

https://www.felleskatalogen.no/medis...hn-eesv-561166

Edit: på felleskatalogen er det indikert som medisin mot nevropatiske smerter. Høyeste doserte kapslene man får er 300mg, og mange står på et par av disse om dagen.

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/3-12762

Dette må du lese TS. Handler om Tramadol, Lyrica og Neurontin (Gabapentin) i behandling av smerter.

"KONKLUSJON

Pregabalin og gabapentin regnes blant førstevalgene ved behandling av nevropatisk smerte, mens tramadol regnes som andrevalg. Behandling med legemidler som virker i sentralnervesystemet kan gi forsterkede symptomer (bivirkninger) fra sentralnervesystemet. Langvarig bruk kan ytterligere forsterke disse symptomene. Både tramadol, pregabalin og gabapentin kan gi toleranseutvikling og avhengighet og slike problemer øker med økt varighet av behandlingen.
"

Ta en lang og god prat med med legen (gjerne en spesialist og ikke fastlege. Den i støtteapparatet ditt du har mest dialog med rundt medisinering for spesifikt smerter.) etter å ha satt deg litt inn i diverse alternativer til behandlingen av smertene dine
Vær åpen for forslag og foreslå gjerne selv, på tross av at mange synes det er en uting å selv foreslå medisiner.
Om man har det vondt er det lite som ikke er verdt å prøve. Du vet fort om en medisin hjelper eller ikke.

Husk at mange av medisinene som nevnes har kontraindikasjoner, altså at de påvirker hverandre på forskjellige måter. Noen legemidler forsterker andre, noen hemmer.

---

Det finnes mer drastiske virkemidler også:

https://www.dagensmedisin.no/artikle...uten-opioider/
Sist endret av krystallkongen; 6. november 2022 kl. 09:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.