View Single Post
Sitat av Nether Vis innlegg
Dette stemmer. Jeg bruker foreldrene mine som kausjonister, og fikk på den måten et lån på over dobbel størrelse enn hva jeg ville fått uten dem.

Sidenote: Denne praksisen er ikke nødvendigvis positiv for samfunnet. Det at personer med velstående (økonomisk stabile) foreldre får gunstigere lånebetingelser kan føre til opprettelse/opprettholdelse av klasseskiller. Når vi i tillegg ser en sterk korrelasjon mellom foreldres utdanningsnivå og avkommet deres, er det skummelt at det også skal være økonomisk fordelsmessig mtp lån og investeringer også. Det er riktignok en ganske naturlig konsekvens da bankene er ute etter sikkerhet, men det er likevel ikke helt heldig.
Vis hele sitatet...
Nå ligger vel de aller fleste foreldre godt på pluss siden av et huslån. Om en snekker på 50 år har betalt lånet sitt i 20-30 år kan han være tilnærmet gjeldsfri, iallefall ha mer verdi i boligen sin enn han har i gjeld på den.

Ville ikke kalt det noe overklasse på noe vis, hvorvidt foreldre ønsker å stå som kausjonist er en helt annen sak.

OT: Medlåntager
– Hvis barnet ikke får lånet alene, kan foreldrene stille som medlåntaker. Da er begge parter ansvarlig for gjelden. Eierandelen må tinglyses. Det er ikke å anbefale at medlåntakere er en varig situasjon. Foreldrene har større kontroll om de tar opp lånet og låner pengene videre til barnet. Hvis barnet ikke kan betale i perioder, kan foreldre gi renter og avdrag som avgiftsfri gave (til sammen 1 G for et år).
Kilde: Silje Sandmæl/DnbNor

https://www.dn.no/talent/2011/10/18/...ters-boligkjop
Sist endret av Mrlarsen; 22. november 2016 kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.