View Single Post
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
404
Kontantløst samfunn ja, det er det mange som ønsker seg. Polizeien vil ha oss til å bruke kort, slik at det enkelt kan spores hva vi har gjort, om vi skulle gjøre noe galt. På samme måte som med datalagringsdirektivet er det viktig for dem å samle inn mest mulig informasjon om alle uskyldige, sånn at de kanskje får tatt en skyldig. Det er altså mange av de samme argumentene som de bruker i mange andre sammenhenger - nemlig at det blir mindre ressurskrevende å finne beviser mot de skyldige, dersom de også får overvåke alle de uskyldige. Det jo også litt søtt da, med Polizei-kameratene med Minister Anundsen i spissen (han er altså ikke minister, men liker å kalle seg det) som tror at all sextrafikk og narkhandel på mystisk vis skal forsvinne om vi bare tar bort kontantene.

Dersom en fremmed makt knocker ut det elektroniske betalingssystemet vårt, så kollapser samfunnet uansett, om vi har kontanter i bakhånd eller ikke. Men der vi har fått skrik og skrål fra ulike myndigheter om hvor sårbart telenettet er, så har jeg ikke fått med meg samme skrekk om betalingsnettet (som i følgefeil vil død med telenettet om Huawei bestemmer seg for å skru det av).

Når det gjelder bedrifter så er jo kontanter sammenlignet med elektronisk betaling, åpenbart et problem. Ikke bare forsvinner det penger, det er også dyrt å håndtere. Det skal telles, låses inn, levers i nattsafe og all mulig behandling. For en bedriftsleder er det selvsagt en klar fordel om alt foregår "på data", så de kan laste over noen filer fremfor manuelt arbeid. Min erfaring med dette er at cash er noe forbanna dritt i profesjonell sammenheng. Tilogmed slike "moneysafe" maskiner, så blir det noe styr.

Penger er jo i seg selv kun en illusjon vi mennesker har skapt, for å enklere kunne fungere sammen. At denne illusjonen sakte flyttes over digitalt kan vi nok ikke stanse, selv om jeg ikke kan forestille meg at kontanter forsvinner i min levetid. Penger i seg selv er jo i dag, ihvertfall i Norge, verdt absolutt ingenting. Produksjonsprisen på sedler og mynter er rett nok høy, men materialverdien tilsvarer i prinsippet niks og nada. Tidligere var jo penger et substitutt så ikke alle skulle drasse med seg gullklumper, men egentlig bare et middel så kongen kunne vise hvem som bestemte. Det var kongen som laget pengene, og bare han. På den måten sørget kongen for å ha alt gullet, og undersåttene fikk leke seg med noen metallbiter som de kunne kjøpe og selge korn, poteter og griselabber med.

Om maktsyke Minister Anundsen og Gestapist-vennene hans i Polizei-direktoratet likevel klarer å bestemme at kontanter skal forbys, så har ikke bare FRP fullstendig brutt med alt de historisk sett står for, men da har de også lagt veien åpen til at de kriminelle bare lager sine egne penger. Eller som de gjør andre steder, bruker dollar...