View Single Post
Sitat av Bill_Gates Vis innlegg
Metastudien sier jo akkurat det motsatte.

Altså med utstrekking før styrketrening minsker du musklenes evne både til å yte maks, samt å bevare sin utholdenhet.
Et annet aspekt ved dette er at man gjennom utstrekking (midlertidig) gjør musklen "lengre" slik at du får økt og uvant fleksibilitet inn i løftet ditt.
Da du gjennom adaptasjon og "muskelminne (litt misvisende navn men informativt nok)" er du tilvendt en hvis løfteteknikk som baserer seg på mange faktorer, bla. hvordan du vanligvis beveger deg når du setter deg ned for å plukke opp noe utifra muskel og sene-lengde.
Si din standard knebøy gir ca.:
15 graders ankel-dorsal fleksjon
110 graders kne-fleksjon
130 graders hofte-fleksjon
Stramming av lavere lumbal-muskulator, retraksjon av skuldre og fremoverblikk.

Etter strekk kan både plassering av bar og mobilitet i disse leddene være annereledes og vil både kunne gå utover teknikk og maksimal styrke output, men også økt skadepotensial grunnet ofte dårligere sikring i mage/rygg, plassering av vekstangen kan også endre seg ettersom du får midlertidig økt fleksjon i skulder.
Vis hele sitatet...
Det gir mening, og jeg er selvfølgelig helt enig. Nå vet jeg ikke hvor mye tøying TS tenkte å gjøre, men hovedpoenget mitt står fortsatt om å få økt blodsirkulasjonen "mest mulig" før han begynner på de tyngre bøya.

Det virker som TS også trener med noen oppvarmingssett, og muligens også pyramide sett på baseøvelsene. Da kjenner man jo litt på formen underveis.