View Single Post
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Slik jeg tolket det, så er det ikke virkeligheten som preges av tanker, men virkelighetsforståelsen. Se alle mulige folkeslag med ulik kultur, de har alle ulik oppfatning om hva ulike fenomener er og betyr, ergo oppfatter de virkeligheten annerledes enn andre med ulik kultur. Huldra, nisser og tusser var produkter av kulturen som rådet den tiden de ble "observert", på samme måte som aliens, illuminati og tupac er produkter av vår tids kultur. Derav konsensus gjennom kultur.
Vis hele sitatet...
Da tolker vi det EoT skriver veldig forskjellig, for at forskjellige kulturer har forskjellig forståelse av virkeligheten har jeg ingen problemer med å godta, det vil jeg tvert i mot være veldig enig i.

Men tidligere stilte jeg EoT dette spørsmålet:

Sitat av MeTheWall
Med ditt tankesett, om jeg forstår deg riktig, er huldra, nøkken, fjøsnisser, tusser og troll ekte og virkelig, i og med at det finnes de som hevder å ha sett disse?
Vis hele sitatet...
Og fikk dette svaret:

Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, folklore følger mange av fellestrekkene til religiøse opplevelser. Spesielt huldra blir interessant.
Vis hele sitatet...
Og det tolker jeg som at han mener at så lenge det er en enighet blant flere om at noe eksisterer, ja da eksister det. Og det er dette jeg er veldig uenig i.