View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stingray Vis innlegg
Hei! Virker som du ikke har fått med deg at jeg har lagt fra meg tanken om redundante strømforsyninger ved å koble to kurser sammen. Det jeg gjorde isteden var å koble ut den ene kursen og koble til den andre, som tåler mer.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt hinsides idiotisk. Schuko-kontakter, som er det du har stortsett alle andre plassar enn på komfyren, er dimensjonert for 16A. Ein del ting tyder på at kontinuerleg belastning opp mot 16A på Schuko og er uheldig; dei tar fyr. Det er difor elbiler stortsett stopper på 13A. I verste fall risikerer du med det opplegget ditt at du ikkje vil få nødvendig kortslutningsstraum for å løyse ut vernet.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Jeg har jo en viss peiling, men ikke så mye at jeg burde leke så mye med strøm, nei
Vis hele sitatet...
Ut frå det du skriv er det åpenbart at du har faktisk ikkje ei viss peiling.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Jeg er usikker på hvor mye watt jeg egentlig kan trekke fra en 10A sikring. Jeg vet ikke om det er 400V eller 230V anlegg her. Mellom jord og fase måler jeg 141.
Det betyr vel at jeg har 230V anlegg (Sikringen sier 400V? Huh?)
(Husker ikke forskjellen på IT, TT, og TN.).
Vis hele sitatet...
Du har 230V uansett. 400V-anlegg vil legge ut L+N i huset, med 400V/sqrt(3)=230V fase-nøytral. Om du har 400V-nett vil du måle 0V frå nøytral til jord, og 230V frå fase til jord. Men det endrer på ingen måte effekten du kan ta ut.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Da kan jeg trekke maks 2300W på kursene her, ikke sant? Litt rart å tenke på, siden jeg har en gulvstående varmeovn som er koblet på 10A kursen. Den trekker 2300W. PC-en står også på den kursen. Boblebadet på 1500W står også på den kursen. Sikringen går ikke umiddelbart (ikke etter 10 minutter heller) ved å belaste dette så mye som dette. Jeg testet ved å koble på enda flere varmeovner og enheter som trekker ganske mye strøm. 10A sikringen gikk ikke.
Vis hele sitatet...
Sikringer har ei kurve. For klasse C-vern, så skal sikringen trippe på magnetisk overstrøm på 10xIn. Dvs. at ved 100A skal eit 10A-vern trippe momentant. Forøvrig høyres det ut som vernet ditt er defekt, om ikkje 20-30A tripper det på få sekunder.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Har jeg regnet feil? Eller er sikringen SÅ treg at den ikke slår ut umiddelbart selv om jeg belaster med ca. 5000W?[/b]
Vis hele sitatet...
Umiddelbart? Nei. Den skal holde i 5-6 sekunder med 20A.

Men du har faktisk ikkje forståelse for kortslutningsytelse eller korleis vern fungerer. Då bør du ikkje rote med 230V. Eg er ikkje elektriker, men eg har ein overfladisk forståelse av filosifien bak vern, og kjenner til ein del av problema som kan oppstå. Eg ville ikkje rota på slik du gjer, fordi konsekvensane kan verte litt i overkant store. Då bør neppe du gjere det heller.