Tråd: MDG vs Rødt
View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
No er det vel relativt få som ser for seg at det skal gjerast over natta. MDG vil:
  • Stoppe nye felt
  • Starte utfasing over 15 år

Femten år framstår som ein tanke lenger enn over natta.
Vis hele sitatet...
Femten år er over natta all den tid den økonomiske nedgangen vil starte i det kongen har signert. Vi husker alle olje-nedturen i 2014 og konsekvensene det fikk. Det samme, bare verre, ville skje dersom man vedtok å kutte vekk oljen om 15 år. Å se for seg at det går an å utvikle en eller flere industrier som skal klare å erstatte oljen på så få år i nedgangstider, tror jeg er umulig.

Nei, men det er og bransjer som satser på omvending. Tyskerane har utvikla mykje relevant teknologi for overgang, og kjent som det grønne skiftet der.

Eg jobber i eit større tysk teknologifirma, som har satsa i rimeleg omfattande grad på fornybar teknologi. Det er ingen som trur at t.d. Tyskland eller Sverige slepp gratis unna.
Vis hele sitatet...
Tyskland blir i Europa sett som foregangslandet for det grønne skiftet, men har lite i form av reduserte utslipp å vise til.

Hvor billig de slipper unna kommer an på velgerne og politikerne. Jeg tror det hadde blitt passe kjipt for Tyskerne om de fant ut at de skulle nedlegge produksjon av biler og tungmaskineri fordi de har tjent seg rike på de (og utslippene) gjennom mange år.

Sannsynligvis gjør de det rasjonelle som også Norge bør gjøre. Bidra til å kutte utslippene der man best kan sammen med resten av verden der man kan, uten å kutte av seg hodet i samme slengen.

Noe de nesten gjorde, når de gjorde en miljøpopulistisk blunder av de store og vedtok å stoppe kjernekraftverkene sine i 2011. Jeg er sikker på at jubelen stod høyt i taket hos Bellona, Greenpeace og diverse andre miljøorganisasjoner da.

Vis hele sitatet...
Enn så lenge Norge har en så høy BNP per person virker ikke forskjellen å være så stor, men dersom man får en økonomisk nedtur risikerer man at det blir annerledes.

Å senke innetemperaturen med eit par grader vil vi vinne enormt mykje på. Å auke isolasjonen i veggane i nye bygg er ein måte å oppretthalde innetemperaturen, utan å få høgare varmelekkasje.
Vis hele sitatet...
Joa, men jeg ville ikke pissa i buksa for å muliggjøre det.