View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har nå 51 uker edru. Det har vært lett til nå fordi jeg ikke har hatt lyst til å drikke. Nå begynner det å endre seg litt, og jeg begynner å tenke at jeg kanskje kan drikke hvis jeg kommer i en situasjon hvor jeg har lyst til å fremstå "normal"/avslappet. Jeg har en smule sosial angst, og har nok unngått mye denne tiden.

Kan jeg det? Jeg vet ikke. En dag tenker jeg at jeg vil takle de situasjonene helt greit edru (selv om det ikke er like morsomt), neste dag tenker jeg at et par enheter går fint. Jeg får se hva som skjer. Selv om jeg kan være stolt av å ha klart et år, og selv om jeg ikke har erklært overfor meg selv hvor lenge jeg skal være edru, så har jeg egentlig ikke så lyst til å drikke fordi jeg kommer til å skuffe meg selv bittelitt hvis jeg gjør det. Og det var det var nok denne skuffelsen som først og fremst holdt meg fanget. (At jeg vurderer en liten dose amfetamin - som jeg dog aldri har hatt problemer med og ikke har tatt på enda litt lenger enn et år - istedenfor å drikke, viser kanskje at logikken ikke er helt i orden.)

Det er litt kjipt at det skal begynne å bli vanskelig, og ikke lettere ...
Vis hele sitatet...
Jeg vet at i USA ihvertfall, så er det et viktig steg i avrusningen å erkjenne at man er helt maktesløs ovenfor rusmiddelet. Ideen er at så fort man begynner å tenke at man kanskje klarer å håndtere det så får du plutselig en tvil og den tvilen kommer til å føre til at du begynner å drikke. Det er derfor komplettavhold og holdningen om at man er maktesløs ovenfor eksempelvis alkohol gjør at det er enklere å holde seg uten. Om du tenker tilbake, så var det vel en grunn til at du valgte komplettavhold fremfor å bare kutte ned på drikkingen din?