View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Glock et al. har ingen tradisjonell sikring, men den har en enkel "autosikring" på avtrekker. Grunnen til at dette er nok er ikke pga tennstift men fordi den har et "delvis spent spennavtrekk". Ved avtrekk er tennstiften under noe spenn, men ikke nok til å avfyre et skudd.
Vis hele sitatet...
Pedant!
Men ja, du har selvsagt helt rett i at striker fired i utgangspunktet bare betyr at det er et tennstempel som spennes opp og ingen hammer er involvert. Fordelen med denne mekanismen er imidlertid at det er veldig lett å sette våpenet i halvspenn, slik at du får litt av alle fordeler og ulemper fra både DA og SA. Når folk snakker om pistoler som er striker fired, så er det jo nettopp konseptet som utnyttes i t.d. Glock som det siktes til. Men jeg har vært på dette forumet lenge nok til at jeg virkelig snart burde få med meg at jeg må være helt presis. Du skal forøvrig ha dobbel cred for Glock et al.: det var en festlig konstruksjon jeg hemningsløst skal stjele, og vit at din korrekte bruk av punktum ikke har gått upåaktet hen!

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forøvrig har vel mange nye revolvere en form for lagrings-sikring som krever en egen nøkkel, men den er det neppe mange som bruker på banen.
Vis hele sitatet...
Det er en tåpelig barnesikring som saksøkende amerikanske idioter har fått introdusert, ikke en sikring i ordets konvensjonelle forstand!

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ikke hør på alle her, skuddsikker vest er like normalt på en skytebane som sikkerhetsutstyr på mc.
Vis hele sitatet...
Selger de øl i pausen også?

Sitat av Knask Vis innlegg
38 special har lavere munningshastighet og anslagsenergi enn en 9 mm.
Og dette kaliberet foretrekkes av mange pga. det ikke har samme tendensen til å overpenetrere som en 9 mm.
Vis hele sitatet...
Her måtte jeg faktisk sjekke Ladeboka (5. utgave): Med N-340 og 125 grains prosjektil har deres .38 special (S&W M15, løpslengde 102mm) en hastighet på 244 og 267 m/s med 5.5 og 6 grains ladevekt, henholdsvis. Deres 9mm parabellum ble testa med en Beretta 92FS med løpslengdde på 124mm. Nærmeste ladevekter her er 124 grains prosjektiler og 5.0 og 5.7 grains ladevekt for N-340 (ladevekter kan ikke sammenlignes direkte på grunn av hylsestørrelse, men hey! data.). De fikk da 317 og 354 m/s. Det er absolutt en forskjell, er det nok til at det signifikant påvirker penetrasjon? Det tviler jeg nesten litt på. Videre, med mer sammenlignbare testvåpen og mer identiske ladninger så hadde nok denne forskjellen krympa en del. Jeg skal ikke si at du kategorisk tar feil, og det kan godt hende at de fleste standardladninger og -våpen i .38 special generelt gir litt mindre trøkk en de svært populære fullsize tjenestevåpen i 9mm og NATO-ladninger, men jeg vil påstå at disse to kaliberne har meget stort potensiale for overlapp. Du kan nok fort hente en god del mer ut av .38 special hvis du går inn for det.

Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Nå snakker du om single-action revolvere som ikke ble produsert etter 1890-ish. Om han har en revolver i 38spl så kan jeg garantere deg at den er dobbel-action.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke riktig; moderne single action revolvere finnes det plenty av. Jeg har selv skutt med en Ruger Vaquero i kaliber .357 magnum. Om du finner særlig mange av de spesifikt for .38 special skal jeg ikke påstå for bombastisk, men moderne SA-revolvere er såvisst en greie. At de fortsatt ser ut som saker fra 1800-tallet er en annen sak!