View Single Post
Tror du har rett i at de fikk seg en bole-kur på nett og sosiale medier
Tror ikke det nytter å gjøre noe med de som svelger agn, krok og snøre. De får finne ut av det selv. De jeg har merket som er fanget opp er nærmest som nyfrelste å regne og fremstår nærmest som en med et lite snev av autisme som slipper til på et emne som er sitt spesialfelt. Bare at autisten har absorbert og reflektert over og rundt informasjonen og har satt sammen et helt univers av tanker rundt det. De "nyfrelste" fremstår som mer unyanserte, de klorer seg fast i konspirasjonsteorien, og alt du sier og gjør for å forsøke å få dem til å se alternativer gjør bare at de stempler deg som en av sauene. Har tilgode å møte folk som faller for de mest komiske, men det er jo en hel gruppe mennesker som faktisk nå tror at jorda er flat. De avviser alt som at andre er ute etter dem og de er bare den nye vinen, de få utvalgte som har sett lyset og resten av (den flate)verden er sauer. Nei tror ikke man får gjort så mye.

Heldigvis er jo konspirasjonsteorier i seg selv ofte bare komiske, og det skader jo jkke andre om noen faktisk tror jorden er flat. Det kan være vanskeligere rundt politiske standpunkt, der har jeg en følelse av at noen kanskje forsøker å skape konspirasjonsteorier som et ledd i "hjernevasken" - de lager en illusjon av at det er dem mot hele verden. Og alle andre er ute etter dem. Og kanskje bruker de konspirasjonsteorier bevist, eller elementer fra dem for å fange flere, få flere til å ta sitt standpunkt. Nei jeg får vel lytte til podcasten først.

Dette er bare mine tanker, har ikke brukt særlig mye tid på konspirasjonsteorier eller satt meg skikkelig inn i dem, ikke sett dem i historisk kontekst eller på andre måter forsøkt å forstå særlig mye av det. For jeg vel egentlig opplevd konspirasjonsteorier som noe litt komisk. Skal få lytte til podcasten i kveld. Kanskje det gir noen nye tanker?
Sist endret av _abc_; 13. september 2020 kl. 15:32.