View Single Post
Vi er interessert i hvilken, hva, hvorfor og hvordan.

Er i prosessen med å lese, men tenker at det får gå. Det er ikke en skjønnlitterær bok, så avslutningen er ikke så alt for viktig vil jeg tro.

Hvilken: "Thinking, fast and slow", av Daniel Kahneman

Hva: Den handler om hvordan mennesker kategorisk ser bort ifra statistikk, og hvordan hjernen viser seg å være en lat sak som gjør feil i tide og utide. Samtidig viser den tidlig at øvelse faktisk gjør mester.

Hvorfor: Leste om at det var en psykologibok skrevet av en mann med Nobels pris i økonomi, når jeg så at han var en av opphavsmennene til økonomisk adferd, så var jeg solgt. For meg virket det usannsynlig at mennesker som drev med verdipapirer o.l. skulle la seg styre av noe annet enn statistikk og intuisjon.

Hvordan: Så langt jeg har kommet, så er det underholdende å lese og man kan selv merke når man går i fellene nevnt i boken. Fascinerende, men slitsomt å lese i lengden hvis man virkelig vil tenke over det som står der og følgene. Har vekslet mellom norsk og engelsk versjon alt ettersom hvilken jeg hadde tilgjengelig, så språket og utførelsen kan jeg ikke uttale meg alt for mye om, annet enn at den var lett forståelig på begge språk.