View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sio:
Siden man beholder kamuflasjemønsteret på uniformen, hvor er det hijaben kommer inn i bildet? Effekten blir den samme.
Vis hele sitatet...
Kosovo er en sekulær stat, de tar soldater med eller uten hijab like seriøst.
Vi to, i denne saken, er på to diametralt forskjellige planeter, muligens kanskje også galakser. Forrige svaret ditt skrev du noe som tyder på misforståelse. Denne gangen er du på ville veier, jeg fikk en liten latterkrampe av svaret. Ok ikke misforstå (: !

Du nevner at Kosovo er sekulært. Men det har fint lite å gjøre med om Kosovo er sekulært når hijaben eller turbanen hverken utstråler autoritet, er nøytral, særlig praktisk i et sånt klima, hverken beskytter soldaten, eller.. mange andre argumenter mot noe religiøse hodeplagg. Religiøse hodeplagg ser helt latterlig ut på NATO-soldater - og ikke minst kommer aldri hverken kosovoalbanerne eller serbere til å ta en kvinnelig eller mannlig soldat seriøst i det hele tatt når det religøse hodeplagget er på. Kanskje enda mer gjelder dette kvinner, siden man ikke forventer at de er i militæret, og hvis de vil holde seg mest mulig profesjonelle, bør de helst få vekk turbanen, hijaben, sjalet, whatever, før dem tjenestegjør i det militære.

ViceR: Dette er jo helt idiotisk. Du tror at turbanen fungerer som en slags caps for dem? Bare noe de syns er kult å ha på? Det er jo et religiøst plagg.

Hvis hijab og turban ikke skal være lov, så syns jeg at alle religiøse smykker skal være forbudt, samt bibel, koran osv.
Vis hele sitatet...
For et par år tilbake tjenestegjorde jeg i Forsvaret. Alle (norske) kristne fikk IKKE lov til å ha på seg religiøse symbole. Det samme gjaldt muslimer. Det samme gjaldt andre religiøse. Det samme gjaldt de med hip-hop-klær og svære smykker, og også folk med enkele piercinger eller øreringer.
Hvorfor i alle dage muslimer skal få en egen særbehandling her er virkelig beyond my mind! Og, hvorfor de endrer reglene nå, i forhold til et par år tilbake, forstår jeg ike.
Eller, - det gjelder selvfølgelig IKKE BARE muslimer. Sikher og enkelte andre religøse også. Problemet er at nettopp gang på gang, stadig vekk, ønsker nettopp disse gruppene særbehandling.

Når norske jøder og norske kristne klarer å tjenestegjøre uten samme behov for å (unnskyld uttrykket) flashe religionen sin, hvorfor kan ikke sikher og muslimer det også?

Helt i orden, la dem gå uten hjelm om de ønsker det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror og håper at du er ironisk her. Hvertfall i stridende områder burde det ha vært direkte forbudt med religiøse hodeplagg. SIkkerhet, kamuflasje, nøytralitet. På base, eller i tryggere områder, har religiøse hodeplagg lite å gjøre der også. Forsvaret er den norske stats våpenmakt, likeså som Politiet er den norske stats ordensmakt. Disse MÅ dermed være nøytrale, og korrekte for _alt_ av publikum.

Religion er noe man kan holde på med hjemme. Og i Forsvaret har det lite å gjøre, hvertfall religiøse kulturer som ikke tilhører den norske tradisjonen.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. august 2012 kl. 18:39.