View Single Post
Sitat av zorro Vis innlegg
De første versene du referer til, kan du lese mer om her - for de er ofte lett å misforstå, noe jeg mistenker også du har gjort. For det er faktisk spesielt lett å misforstå Bibelens tekster, og jeg tror man til en viss grad kan takke Robert Estienne for nettopp dette. Han var nemlig personen som en gang på 15-hundretallet valgte å dele boken inn i vers, noe som er særdeles praktisk når man vil henvise til spesifikke tekststeder, men som også har hatt en uheldig effekt med seg - nemlig det at folk oppfatter at hvert eneste vers kan stå alene (noe du også nevner i starten av innlegget ditt at er uten interesse for noen av oss, men som du allikevel ender med å gjøre). Man må se på sammenhengen kapittel for kapittel, og hele boken under ett. Akkurat som man må gjøre med de aller fleste bøker.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig tar jeg feil, mens du sitter på alle svarene. Det er jo det fine med bibelen. Uansett hva du mener, så finner du noe som er enig med deg. Og de andre har misforstått hele greia.

Siden du bruker paraplyen kristen, og diskusjonen foregår på norsk, er det nærliggende å se hva den norske kirke sier om temaet. Og på
kirken.no står det "Jesus opphever ikke noen av Guds lover fra Det Gamle Testamente.". Så kan vi jo selvsagt være enige om at den gjengse kristne tar feil, i større eller mindre grad.


Sitat av zorro Vis innlegg
La meg gjøre det samme med "Artenes opprinnelse" av Darwin, bare for å demonstrere hvor rart det er:
På side 14 kan du lese: «Jeg kan ikke gi henvisninger og oppgi autoriteter for mine forskjellige påstander her; jeg må kunne håpe at leseren vil ha tillit til min nøyaktighet» - er med andre ord hele boka kun oppdiktet og hans egen ville fantasi?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med vi begge forstår forskjellen på det å si "Det tar meg 2-3 år å gjøre ferdig arbeidet mitt, men med min dårlige helse utgir jeg dette. Det er nødvendigvis ikke feilfritt", og noe som skal være en bok millioner av mennesker lever etter.

Sitat av zorro Vis innlegg
Eller er den kanskje basert på Bibelen, for på side 40 kan du jo lese at «Det er steder i første mosebok som tydelig viser at man allerede så tidlig la vekt på husdyrenes farve». Den bruker jo tross alt Bibelen som kilde, gjør den ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvor du vil når du spør om en setning som siterer bibelen er basert på bibelen, men ja, den setningen er basert på bibelen. Og nei, boken ellers er det ikke. Det ligner ikke eksemplet vi diskuterte fra bibelen i det hele tatt.
Det er svært få som bruker Artenes Opprinnelse som den ultimate guide til livet, og oppfører seg, mener, tror, og lever etter den.

Sitat av zorro Vis innlegg
Nei, dette tror jeg vi er enige om at blir for dumt. Både med Darwins bok og med Guds bok.
Vis hele sitatet...
Det er dumt å sammenligne de to i denne sammenhengen.