View Single Post
Sitat av zorro Vis innlegg
Opp igjennom årene i Norge har det vært mange merkelige lover, som for eksempel forbudet mot å kjøre skateboard og forbudet mot jøder. Så hvorfor stusser ingen på at noen skater midt i bysentrum? Eller at det sitter en jødisk mann på t-banen? Svaret er enkelt: Fordi ingen av disse lovene gjelder lenger. På samme måte er det i stor grad med lovene i det gamle testamentet (GT) - det er nå ting begynner å bli vanskelig - for hva med for eksempel de ti bud? De står jo i 2. Mosebok, og det er jo i GT! Betyr det at kristne kan lyve, drepe, bryte ekteskap++ helt som de vil?

Nei. I GT er det nemlig snakk om tre lover: Seremonialloven (handler om gudstjenestelivet), rettsreglene (handler om samfunnet) og moralloven (de ti bud). De to førstnevnte lovene ble gitt til Israels-folket, mens den siste ble gitt til alle mennesker. Disse lovene ble laget i en tidsalder med stor synd, mange forfølgelser og kriger, og det fantes heller ikke noe rettsvesen eller fengsel. Loven var derfor streng for å vise hvilke synder som ble sett på som svært alvorlige. Å bryte det som Gud hadde sagt betydde døden.

Da Jesus kom, endret han derimot alt. Bibelen beskriver hvordan Jesus var syndfri - i motsetning til alle oss andre mennesker - og på den måten kunne han oppfylle loven. Derfor gjelder ikke alle lovene i GT lenger, på samme måte som skatebord-forbudet eller jødeparagrafen. GT kan derfor nesten heller ses på som en historiebok, selv om de ti bud fortsatt viser oss - også kristne - hva som er synd. Dette var en fort&gæli-forklaring, men her har jeg funnet en blogg du kan lese mer om temaet hvis du ønsker.
Vis hele sitatet...
Det å sitere/benytte bibelvers for å legitimere noe (uansett hva) kristne gjør, er fånyttes. Du kan finne bibelvers som sier ja, like lett som jeg kan finne bibelvers som sier nei, og det hele ender med at "jeg tolker biblene slik", noe som ikke er har interesse for noen av oss.

F.eks. i Matteus 5:17-20 sier Jesus selv klart og tydelig at de gamle lovene ikke skal endres/heves. Resten av kapittelet er forøvrig lite forlokkende, så jeg kan se hvorfor kristen aktivt ser bort fra det. Selv om det står skrevet i nt.

Sitat av zorro Vis innlegg
TL;DR: Ikke alt i det gamle testamentet er lenger gjeldende for kristne, og man må faktisk bruke en del tid på å skjønne hvorfor det er sånn. Jeg forstår derfor godt at Bibelselskapet ikke har valgt å trykke det verset Vidarlo siterer i bildet sitt. Det ville jo vært rart å reklamere for noe som ikke lenger gjaldt - du hadde vel stusset om Rema 1000 betalte for reklameplass og valgte å reklamere med prisene og tilbudene fra 2009?
Vis hele sitatet...
Det er ikke alt i det nye testamentet som lenger er gjeldende heller. Det virker som om de versene som sammenfaller med ens egne meninger er vers vi kan ta vare på, mens de versene som er uenige, de må vi se bort fra. Eller er det bare jeg som har opplevd f.eks. kvinnelige prester?
Når tror du vi får se en buss med "Som i alle de helliges menigheter skal kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal underordne seg, slik også loven sier.
Sist endret av Zepur; 8. mai 2016 kl. 17:01.